De autoverkopen in september zijn met 36,1 procent gestegen ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. De stijging is vooral te danken aan de populariteit van wegenbelastingvrije modellen.

De autoverkopen in Nederland zijn in september met 36,1 procent toegenomen ten opzichte van september 2009. Afgelopen maand verlieten 45.773 auto’s de showroom. Over heel 2010 tot nu toe staat de teller inmiddels op plus 23 procent.

De stijging komt voor een groot deel op het conto van auto’s die door hun lage CO2-uitstoot in aanmerking komen voor belastingvoordelen. Dat geldt voor de gehele top 5 van best verkochte auto’s: de Peugeot 107, Volkswagen Polo, Fiat Punto, Citroën C1 en Toyota Aygo.

De verkopen van de Skoda Fabia (plaats 7, verviervoudiging van de verkopen), Toyota Auris (plaats 12, zes keer zoveel auto’s als in september 2009), Chevrolet Spark (plaats 16) en de Seat Ibiza (plaats 17) leven op dankzij de komst van een schone uitvoering. Opvallend is dat het succes van de Toyota Auris Hybrid ten koste gaat van de Prius, de verkopen van dat model zijn met ruim zestig procent ingestort.

De best verkochte merken in september zijn: Volkswagen, Peugeot, Toyota, Opel en Ford. Over heel 2010 is Volkswagen nog altijd marktleider, gevolgd door Toyota en Peugeot. Het moet wel heel raar lopen wil Volkswagen die positie voor het eind van het jaar nog uit handen geven.