Citroën DS3

Het wil nog niet erg vlotten met de autoverkopen in Europa. In september bedraagt de daling 9,2 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Over heel 2010 staat de teller op min 3,7 procent.

In september zijn er in heel Europa ruim 1,2 miljoen auto’s verkocht, een daling van 9,2 procent ten opzichte van september 2009. Vooral de grootste markten zijn hiervoor verantwoordelijk. In Duitsland is de daling 17,8 procent, Frankrijk noteert 8,2 procent minder autoverkopen en Italië zelfs 18,9 procent. Ook in Engeland is de markt nog niet hersteld met een daling van 8,9 procent. Het is niet overal kommer en kwel, vooral de landen die geen sloopregeling invoerden vorig jaar krabbelen nu weer op. Zo laat Ierland bijna een verdubbeling zien ten opzichte van vorig jaar.

Bij de automerken krijgen vooral Fiat (min 23,3 procent), Ford (min 19,5 procent) en Toyota (min 20,4 procent) klappen. Deze merken profiteerden vorig jaar het hardst van de sloopregeling en moeten nu op de blaren zitten. Ook Honda (min 27 procent) en Mazda (min 22,2 procent) zijn verliezers. Het kan nog erger, Lancia ziet 35,8 procent van de verkopen verdampen en Lexus 32 procent.

Winnaars zijn er ook maar dat zijn vooral de kleinere merken met een nieuw model waarvan de verkoop op gang komt. De ASX zorgt bij Mitsubishi voor een verkoopstijging van 38,9 procent, Dacia noteert 12,5 procent meer verkopen, bij Audi staat de teller op plus 10,5 procent en de Giulietta laat de Alfa Romeo-verkopen met 9,4 procent toenemen.