Opel voert tests uit met een elektrisch aangedreven Meriva. Het merk wil vooral de oplaadtechniek testen en daarom is de elektromotor in de mini-MPV minder van belang.

Opel gaat de weg op met een elektrische Meriva. Het merk wil zich ontwikkelen tot pionier op het gebied van elektrische auto’s en test daarom een nieuw type acculaadsysteem op de Meriva. Opel noemt de lader “Bi-directional” en betekent dat de Meriva niet alleen elektriciteit kan tappen maar ook teruggeven.

Zo kan de Meriva dienen als tijdelijke accu voor de stroomvoorziening in huis, mocht de elektriciteit uitvallen. Dat is niet het enige doel. Als over een paar decennia een groot deel van de auto’s op elektriciteit rijdt dan kunnen al die ingeplugde accu’s gebruikt worden om pieken in het stroomnet op te vangen.

Opel voert verder praktijktests uit om de gebruiksvriendelijkheid van het nieuwe, universele laadsysteem te verbeteren. Het merk wil een Europese standaard neerzetten. De elektrische Meriva zelf heeft een 82 pk sterke elektromotor aan boord. De mini-MPV heeft een actieradius van slechts 64 kilometer en bereikt met deze motor een topsnelheid van 130 km/u.