BMW definieert het segment van luxe sportcoupé‘s opnieuw met de Concept 6-serie Coupé. Het studiemodel laat 70 jaar ervaring met het bouwen van dynamische coupé‘s samensmelten met de verwachting die het merk heeft van de toekomst.

Op de Autosalon van Parijs presenteert BMW de Concept 6-serie Coupé. Het merk ontwierp het studiemodel om te laten zien hoe het denkt over het design van vierpersoons coupé‘s in het premiumsegment. BMW borduurt daarbij voort op 70 jaar ervaring met het bouwen van dynamische coupé‘s. Denk bijvoorbeeld aan de historische BMW’s 327/328 en de race-modellen 503, 3200 CS en 3.0 CSi.

Uiteindelijk zijn deze modellen geëvolueerd in de huidige M6 Coupé – een dynamische en atletische auto met een krachtige tiencilinder motor die 507 pk voort kan brengen. Nu bouwt het Beierse merk voort op deze auto, waarbij het de toekomstverwachtingen integreert in het ontwerp. Het resultaat is de BMW Concept 6-serie Coupé.

Het moet gezegd: de 70 jaar van ervaring zijn duidelijk herkenbaar in de conceptcar. Zo zien we bijvoorbeeld de voor BMW kenmerkende gedeelde grille, een lange motorkap, een korte overhang aan de voorzijde terwijl de passagierscabine flink naar achteren is geplaatst en het lage silhouet met een vloeiende daklijn. Het maakt de conceptcar elegant en tegelijk dynamisch. De kenmerken van de toekomst zijn minder snel te ontdekken. Deze zitten meer in de details. Een voorbeeld is het gebruik van alleen LED-lampjes, inclusief voor de adaptieve koplampen.

Ook in het interieur zijn de lijnen vloeiend. De 2+2-layout biedt volgens de fabrikant voldoende been- en hoofdruimte voor de achterpassagiers. De gebruikte materialen ademen luxe uit terwijl ze ook modern aandoen. Het op de bestuurder gerichte ontwerp van het dashboard is verder uitgewerkt.

De iDrive-display van meer dan 25 cm groot bevindt zich nu in het centrum van het instrumentenpaneel. Dat paneel is zwart, totdat tijdens het gebruik van de auto de ronde meters digitaal informatie aanbieden. De bediening van zowel rij-functies als navigatie, telefoon, et cetera wordt zo intuïtiever, terwijl het minimaal afleidt van wat er in het verkeer gebeurt. Want veiligheid blijft ook in de toekomst van belang.