Citroen C4 Picasso 2010

Slechts een dag na het uitlekken van foto’s van de gefacelifte Citroën C4 Picasso presenteert het merk de auto officieel. Zodoende kunnen we nu de verbruiks- en uitstootcijfers bekendmaken van de e-HDI motor met start/stop-systeem.

De Citroën C4 Picasso en Grand C4 Picasso hebben een facelift gekregen. Het belangrijkste speelt zich af onder de motorkap. Het Franse merk presenteert de ‘e-HDI micro-hybride technologie gecombineerd met tweede generatie start/stop-systeem’. De term ‘micro-hybride’ betekent niet dat de C4 Picasso voortaan ook een elektromotor aan boord heeft, het verwijst slechts naar technologieën die het brandstofverbruik beteugelen en daarmee ook de uitstoot van schadelijke gassen. Het vernieuwde start/stop-systeem heeft slechts 400 milliseconden nodig om de – bij stationair draaien – automatisch afgeslagen motor weer in te schakelen.

De C4 Picasso voorzien van zulke technologie plus een HDI FAP-dieselmotor van 110 pk gekoppeld aan een handmatige transmissie, verbruikt nu volgens de fabrikant 4,8 l/100 km. Dat is 1 op 20,8. Voor de Grand C4 Picasso ligt het brandstofverbruik op 5,0 l/100 km ofwel 1 op 20. De CO2 die de uitlaat verlaat ligt op 125 g/km bij de vijfzitter en op 130 g/km bij de zevenzitter. Helaas is deze hoeveelheid te hoog om in aanmerking te komen voor een lagere bijtelling dan 25 procent.

Sinds de introductie eind 2006 zijn er 650.000 exemplaren van de MPV verkocht dus het merk houdt vast aan de populaire formule. De uiterlijke aanpassingen, zoals gisteren al op de eerste foto’s te zien, zijn dan ook onopvallend. Beide C4 Picasso’s hebben nu dezelfde neus en zijn voorzien van het ‘dubbele Chevron’-logo. Alleen de Exclusive-uitvoering kent nu wat extra chroomaccenten en nieuwe bekleding voor stoelen en deurpanelen.

Voor de vijfzits C4 Picasso is voortaan optioneel een Black Top verkrijgbaar: tegen een (nog onbekende) meerprijs kan worden gekozen voor een zwart dak. De koper kan dan kiezen uit zes bijpassende carrosserie lakkleuren. De gefacelifte modellen zijn voorzien van het Citroën eTouch-communicatiesysteem voor onder meer noodoproepen.

De gewijzigde Citroën C4 Picasso en Grand C4 Picasso debuteren in oktober op de Autosalon van Parijs. Direct na de show zijn ze leverbaar, hoewel de modellen met start/stop-systeem pas later dit jaar in de showroom staan. De orderboeken zijn inmiddels geopend.