Mercedes-Benz presenteert officieel de elektrische uitvoering van de A-klasse. De sandwich-bodem en de modulaire aandrijflijn resulteren in een goed doordachte auto in termen van ruimte, veiligheid, duurzaamheid en bestuurdersinformatie.

Vandaag geeft moederbedrijf Daimler de officiële gegevens vrij van de Mercedes A-klasse E-Cell, de elektrische versie van de A-klasse. Ondanks de aanwezigheid van een pakket lithium-ion accu’s heeft de Duitse fabrikant geen enkele concessie gedaan aan de binnenruimte (vijf personen) of kofferruimte (435 tot 1.370 liter bagage) van de compacte gezinsauto.

Dat dankt de elektrische auto aan het sandwich-concept: een dubbele bodem waarin de accu’s zijn weggewerkt. Het zorgt tevens voor een laag zwaartepunt in de auto die daarmee erg wendbaar is voor een elektrisch voertuig. Bovendien liggen de batterijen buiten de kreukelzones van de carrosserie, dat is veiliger in het geval de auto betrokken raakt bij een aanrijding.

Ook de modulaire opzet van de aandrijflijn heeft zo zijn voordelen. Zo zijn de accu’s al uitgebreid getest in de Smart ForTwo Electric Drive en de elektromotor in de Mercedes-Benz B-klasse F-Cell. De techniek heeft zich al kunnen bewijzen in meer dan 4,5 miljoen testkilometers. Daarnaast heeft de fabrikant een uitgebreid veiligheidsconcept uitgedacht, met bijvoorbeeld een permanente controle op kortsluiting. Een temperatuursmanagement-systeem koelt de accu’s, wat de levensduur en efficiëntie ten goede komt.

De elektromotor heeft een constant vermogen van 50 kW (omgerekend 68 pk) en een maximaal vermogen van 70 kW (95 pk). Het koppel is 290 Nm sterk. De auto accelereert in 5,5 seconden vanuit stilstand naar de 60 k/u. De elektrische stadsauto kent ook een boostfunctie voor maximale acceleratie. Geeft het ‘gas’pedaal een ‘kickdown’ en daar ga je. De topsnelheid is begrensd op 150 km/u.

Met volledig opgeladen accu’s komt de A-klasse E-Cell meer dan 200 km ver, zo laat Mercedes weten. Het opladen via het 230 V-net, voor een actieradius tot 100 km, kan in circa 8 uur. Met een speciale laadbox of bij een oplaadstation is dit bereik binnen 3 uur beschikbaar. Dat is net erg snel. Wel heeft Mercedes nagedacht hoe het opladen kan worden veraangenaamd. Zo kan de auto tegelijkertijd opgewarmd of gekoeld worden. De afrekening bij een oplaadstation kan volautomatisch worden afgehandeld.

Via internet of een smartphone kan het laadproces in de gaten worden gehouden. Ook via het multifunctionele display op het dashboard is allerhande informatie beschikbaar die handig is tijdens het rijden in de elektrische auto. Voorbeelden zijn het gemiddeld gebruik, de nog beschikbare energie in de accu, hoeveel beschikbaar vermogen er wordt opgeslagen en of de auto in ‘charge’, ‘economy’ of ‘boost’-modus werkt.

Verkoopprijzen zijn voor de eerste testserie van 500 auto’s niet aan de orde; ze komen alle bij geselecteerde leaseklanten terecht. Mercedes heeft nu wel bevestigd dat ook Nederland behoort tot het testgebied.