De Burton Car Company uit Zutphen vierde gisteren zijn 10-jarig jubileum. Daarbij onthulde de bouwer van klassieke sportauto’s haar toekomstvisie door middel van de Burton Electric, een prototype die – zoals de naam al zegt – volledig elektrisch wordt aangedreven.

Net als de andere Burton-modellen wordt voor de Burton Electric gebruik gemaakt van oude Citroëns 2CV. Liefst 96 procent van de Lelijke Eendjes wordt hergebruikt in een Burton, waaronder de basis. Gezien de vaak toch al bejaarde leeftijd van de 2CV’s is dat een staaltje duurzaamheid dat door weinig autofabrikanten wordt bereikt.

Maar het kan nog beter, dachten de gebroeders Göbel die het bedrijf runnen. Ter ere van het 10-jarig bestaan is er het afgelopen jaar gewerkt aan de Burton Electric, samen met de HTS Autotechniek uit Arnhem en het bedrijf Albertronic uit Moordrecht. Uit Italië werd een elektromotor geïmporteerd van 25 Kw, omgerekend 34 pk.

De Burton Electric weegt slechts 750 kg, ondanks het pakket van lithium-ijzerfosfaat batterijen. Door het aantal accu’s te beperken tot 31 stuks is de topsnelheid wel gelimiteerd tot 120 km/u. “Daar hebben we voorlopig voor gekozen want een hogere snelheid vreet energie”, aldus Iwan Göbel. Het bereik is 100 à 120 km, daarna moeten de accu’s worden opgeladen.

De Burton Electric is nog niet te bestellen. De eerste serie van 10 stuks is bedoeld om de techniek te verfijnen en ervaring mee op te doen. Tegen de tijd dat de elektrische sportauto op de markt komt zal minimaal 30.000 euro gevraagd voor het basismodel, dat zowel met gesloten kap als open gereden kan worden. De topuitvoering krijgt een vanafprijs van circa 50.000 euro.

De Burton Car Company zoekt een locatie in Limburg waar de milieuvriendelijke auto gebouwd kan worden. Het bedrijf wil jaarlijks tussen de 250 en 500 exemplaren bouwen. Van de benzine-variant zijn tot op heden ruim 1.000 stuks verkocht, zowel kant en klaar als in pakketten voor de zelfbouwer.