Subaru vervangt na 21 jaar de huidige viercilinder motorfamilie door een nieuw blok. Uiteraard is de motor wederom volgens het boxerprincipe opgebouwd.

Subaru heeft een nieuwe generatie viercilinder boxermotor klaar. De huidige blokken zijn alweer 21 jaar geleden geïntroduceerd dus het werd wel weer eens tijd voor vernieuwing. De nieuwe boxermotor komt weer met een cilinderinhoud van 2,0 en 2,5 liter.

Deze derde generatie is volgens Subaru 10 procent zuiniger dan de uitgaande motoren. Het tweeliterblok produceert een vermogen van 148 pk en een koppel van 196 Nm. De specificaties van de 2.5 zijn nog niet bekend gemaakt door Subaru. Voor de productie van de krachtbron heeft Subaru een nieuwe fabriekshal laten bouwen.

Bij een boxermotor liggen de cilinders plat tegenover elkaar waardoor het zwaartepunt van de auto laag blijft. Dat komt de wegligging ten goede. Een ander voordeel ten opzichte van een lijnmotor is dat het blok nauwelijks trillingen produceert omdat de tegenover elkaar liggende zuigers elkaars krachten opheffen. De reden dat veel fabrikanten een lijnmotor en geen boxermotor gebruiken is dat die laatste duur is om te bouwen en in te bouwen.