De vernieuwde Subaru WRX STI staat te trappelen om op de weg – of het circuit – losgelaten te worden. Eerder maakte het merk de prijzen voor de hatchback en sportsedan bekend, nu volgt informatie over de techniek die van de WRX STI de ‘ultieme drivers car’ maakt.

De 2,5 liter zestienkleps Boxer-motor in de WRX STI voor modeljaar 2011 is goed voor 300 pk vermogen bij 6.000 tpm en een koppel van 407 Nm bij 4.000 tpm. Al bij lage toerentallen wordt een flink draaimoment gegenereerd, dankzij het systeem van dubbele, variabele kleptiming. Verder beschikt de motor over een elektronisch geregeld gasklephuis en een vergrote intercooler. De handgeschakelde, zestraps transmissie is verbeterd, waardoor 30 procent minder kracht nodig is om te schakelen.

Zoals alle Subaru-modellen is de WRX STI voorzien van symmetrische All Wheel Drive. Samen met het elektronische centrale differentieel, de sperdifferentiëlen op de voor- en achteras plus het lage zwaartepunt wordt de snelle wagen in bedwang gehouden. Als back-up fungeert het Vehicle Dynamics Control System, waarmee tractie- en stabiliteitscontrole kunnen worden geregeld. De grip op de afzonderlijke wielen wordt maximaal benut dankzij het Dynamic Chassis Control Concept. Verder kunnen bestuurders zelf de koppelverdeling beïnvloeden en kiezen uit diverse motormanagement programma’s (Intelligent Drive).

Natuurlijk is de Subaru WRX STI voorzien van de nodige veiligheidsvoorzieningen. Aanwezig zijn onder meer Brake Assist, ABS met elektronische remkrachtverdeling (EBD) en SRS-airbags voorin en achterin. De carrosserie heeft een ‘zeer hoog’ absorbtievermogen, wat bij een aanrijding veel van de vrijkomende energie opneemt. Ook een wegvouwend rempedaal damt het risico op letsel in. De eerste exemplaren van de WRX STI komen in de loop van deze maand beschikbaar bij de Subaru 6-Sterren dealers.