Tata Motors, eigenaar van de merken Jaguar en Land Rover, investeert opnieuw fors in haar Britse R&D-campus. Honderd extra technici zullen voornamelijk werken aan de ontwikkeling van nieuwe modellen voor de drie merken.

Deze week heeft het Indiase Tata bekendgemaakt dat het honderd extra technici zal betalen aan het Tata Motors’ European Technical Centre (TMETC), onderdeel van de universiteit van Warwick in Engeland. Het totaal van de door Tata betaalde mensen aan de R&D-campus loopt daarmee op tot 340 personen in 2013. Deze menskracht moet uitmonden in aardig wat nieuwe modellen voor de merken Tata, Jaguar en Land Rover.

Voor Tata zelf zal gewerkt worden aan de elektrische uitvoering van de (Indica) Vista, die dit jaar wordt verwacht. Voor de Europese markt wordt de compacte Tata Pixel productieklaar gemaakt. De positie van Land Rover wordt verder uitgebouwd. Maar het merendeel van onderzoek en ontwikkeling richt zich op het merk Jaguar, zo meldt de Britse krant The Telegraph.

Bij dat merk wordt zelfs een nieuwe richting ingeslagen. In de Nederlandse krant De Telegraaf zegt Adrian Hallmark, Global Brand Director bij het luxemerk: “Jaguar moet weer als vernieuwend worden gezien, niet als klassiek, hoewel we trots mogen zijn op ons verleden.” Onder meer een nieuw instapmodel – onder de werknaam XS – moet daar aan bijdragen.

Ook de techniek wordt aangepakt. Volgens De Telegraaf krijgen verschillende Jaguar-modellen vierwielaandrijving. Daarmee zijn ze beter te verkopen op de nieuwe markten wereldwijd. Verder wordt de helft van het Jaguar- en Land Rover-assortiment voorzien van een hybride aandrijving. De Land Rover Range_e is als eerste aan de beurt.

De nieuwe investeringen bedragen 1,5 miljard Britse pond per jaar, dat is ongeveer 1,7 miljard euro. Sinds de aankoop van Jaguar Land Rover in 2008 heeft Tata Motors al 85 miljoen pond (ruim 95 miljoen euro) geïnvesteerd in de R&D-campus in Warwick. Het streven is dat zowel Jaguar als Land Rover bij de top van de premiummerken gaan horen.