Audi heeft de eerste officiële foto van de Urban Concept vrijgegeven. En zoals dat dan vaak gaat, zijn extra foto’s gelekt. Daarnaast kunnen we nu meer vertellen over de opvallende studietweeling die komende maand in Frankfurt op de IAA staat.
Update: Volgens de officiële gegevens legt de Audi Urban Concept de 0-100 km/u af in 16,9 seconden.

Moesten we het tot nu toe doen met schetsen van de Audi Urban Concept en zijn open broertje de Spyder, nu kunnen we de conceptcars op foto wat beter bekijken. Opvallend zijn bijvoorbeeld de beschermingsplaten rondom de vrijstaande wielen, die zover doorlopen dat ze de straat bijna aanraken. Binnen zien we dat de passagiers weliswaar achter elkaar zitten maar door de verspringende stoelen nauwelijks van elkaar verwijderd zijn.

De conceptcar lijkt niet alleen klein, dat is ‘ie ook. De totale lengte meet 3,2 meter, de breedte slechts 1,7 meter. De Urban Concept is ook laag, de hoogte bedraagt 1,2 meter. De passagiers zitten dan ook dicht bij de grond; in plaats van verstelbare stoelen zijn het stuur en de pedalen in te stellen op de behoeften van de bestuurder.

De twee compacte e-tron elektromotoren genereren samen stroom, gelijk aan 45 pk. Ondanks dit geringe vermogen zou de Urban Concept minder dan 4 seconden nodig hebben voor de 0-100 km/u-sprint, wat een behoorlijke prestatie is voor een elektrische auto. De topsnelheid van het autootje ligt op 100 km/u en dat moet, net als de actieradius van 50 à 60 km/u, voldoende zijn voor gebruik in de stad.

De Audi Urban Concept is niet zomaar een studiemodel. Een Audi-insider vergelijkt in het Britse blad Autocar deze concept met de Avus Quattro Concept uit 1991. Deze ‘supersportauto’ was volledig gemaakt uit aluminium en kondigde daarmee de ontwikkeling aan van het aluminium space frame dat Audi tegenwoordig toepast in modellen als de R8.

De Urban Concept en Spider-broer zijn als het ware de voorlopers van Audi’s ontwikkeling van carrosserieën opgebouwd uit met koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP). Dit materiaal wordt volop gebruikt in de racerij, maar blijkbaar wil Audi het gaan toepassen in (een deel van) haar productiemodellen. Het lichtgewicht materiaal kan de zware batterijpakketten van elektrische auto’s compenseren. Om een idee te krijgen: de Urban Concept weegt minder dan 500 kg, dat is nog niet eens de helft van een Audi A1 1.2 TFSI.