De Volkswagen Bulli, de retro conceptcar van de befaamde VW-bus, gaat in productie. Dit bevestigt topman Ulrich Hackenberg in het doorgaans betrouwbare, Britse tijdschrift Autocar.

Op de autoshow van Genève waren veel positieve reacties te horen over de conceptcar Volkswagen Bulli. Dat heeft het Duitse bedrijf doen besluiten over te gaan tot het verder ontwikkelen van de ‘retro VW-bus’ tot productieversie. Die zou dan omstreeks 2013, ofwel 65 jaar na de introductie van de oorspronkelijke ‘T1’, in de showroom moeten staan.

Dat valt op te maken uit de woorden van Ulrich Hackenberg, lid van het Management Team van Volkswagen, in een interview met het magazine Autocar. Sprekend over het modulaire platform MDS (ook wel bekend als MQB) voor middelgrote auto’s, bevestigt Hackenberg dat dit gebruikt zal worden door verscheidene modellen van het merk Volkswagen, ‘inclusief de Microbus, die vorige week op de autoshow van Genève als de conceptcar genaamd Bulli is onthuld’.

De personenbus is 3,99 meter lang, 1,75 meter breed en 1,70 meter hoog. Hij biedt ruimte aan zes inzittenden, verdeeld over twee rijen. De twee passagierszetels voorin kunnen neergeklapt worden. De achterbank kan volledig plat waarna de bagageruimte toeneemt tot 1.600 liter. Zoals het een echte VW-bus betaamt kan de ‘compacte MPV’ omgetoverd worden tot een camper.

De Volkswagen Bulli Concept is uitgewerk als elektrisch voertuig. Met de 85 kW elektromotor en de lithium-ion accu’s met opslagcapaciteit van 40 kWh kan de conceptcar 300 km ver komen. Daarna is een oplaadbeurt nodig, die overigens met speciaal laadstation niet langer dan een uur hoeft te duren. De topsnelheid ligt op 140 km/u en in 11,5 seconden kan de 0-100 km/u-sprint worden afgelegd.

Het ligt echter meer voor de hand dat de productieversie op benzine of diesel zal rijden. Het flexibele platform maakt dit ook mogelijk. Volkswagen zelf heeft al aangegeven dat de alternatieve aandrijflijnen voorzien zullen zijn van ‘extreem zuinige’ 1,0 en 1,4 liter motoren. Deze komen voort uit Volkswagens downsizing programma en worden voorzien van directe injectie.

Zodra de bus – die voorlopig onder de namen ‘Bulli’, ‘New Bulli’ en ‘Microbus’ verder gaat – officieel gepresenteerd wordt hopen we meer details te kunnen geven. In een later stadium volgen de prijzen.