Aston Martin komt met een elektrische uitvoering van de Cygnet. Dat vertelt de CEO van het merk aan het Britse tijdschrift Car Magazine.

Je kent de Cygnet wellicht als het premium stadsautootje dat de gemiddelde CO2-uitstoot bij Aston Martin flink omlaag moet krijgen. De Britten lijken er goed aan gedaan te hebben om hiervoor de Toyota iQ als basis te kiezen. Volgend jaar verschijnt de iQ namelijk met elektrische aandrijving. Aston Martin kan zodoende snel volgen met een elektrische Cygnet.

Dat doet het merk dan ook, zo bevestigt CEO Ulrich Bez aan het Britse tijdschrift Car Magazine. Bez is verre van een fan van hybride auto’s, die zouden ‘het milieu meer kwaad dan goed’ doen. Maar de Cygnet EV vindt hij een mooi alternatief om te voldoen aan de vraag van zijn klanten: een stadsauto, ‘eenvoudig te parkeren, zuinig maar tegelijkertijd zo prachtig uitgevoerd als de Vantage’. Doorslaggevend is het feit dat de Cygnet EV voldoet aan de steeds strenger wordende emissieregels in belangrijke markten voor het merk.

De Toyota iQ EV werd begin dit jaar gepresenteerd in Genève. De auto is voorzien van een 47 kW elektromotor en van een lithium-ion accupakket dat goed is voor 11 kWu aan energie. Daarmee kan 105 km ver worden gereden. Het volledig opladen duurt 4 uur, 80 procent aan een snellader slechts een kwartiertje. Ga ervan uit dat de elektrische Cygnet deze cijfers minimaal evenaart.

De Aston Martin Cygnet EV verschijnt in 2013 op de markt. Het merk gaat 1.500 stuks per jaar produceren. De prijs komt op ruim 35.000 euro te liggen. In het interview laat Bez vallen dat hij het compacte autootje inkoopt voor 10.000 Britse pond, zeg 11.500 euro. Daaruit concluderen we dat de Cygnet het merk bepaald geen windeieren legt.