Mercedes introduceert een start/stop-systeem, een nieuwe versnellingsbak en nieuwe motoren in de E-Klasse. Dat heeft positieve gevolgen voor het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot.

Mercedes heeft het complete motorenpalet van de E-Klasse nog eens tegen het licht gehouden. Door de toevoeging van een start/stop-systeem op alle uitvoeringen is de E over de gehele range zuiniger en schoner geworden. Ook de nieuwe 7G-Tronic Plus automaat helpt daar in sommige gevallen aan mee.

De belangrijkste winst boekt Mercedes bij de E500. De nieuwe bi-turbo V8-motor, die onlangs debuteerde in de S-Klasse, vindt nu zijn weg naar de E en vervangt daar de oude achtclinder. De nieuwe motor produceert 408 pk vermogen en 600 Nm koppel, een toename van 20 pk en 70 Nm. Het brandstofverbruik ligt 17 procent lager op 8,9 l/100 km (1 op 11,2).

Ook de E350 krijgt een nieuw blok maar de cilinderinhoud van 3,5 liter blijft gelijk. De V6 heeft 14 pk meer vermogen dan voorheen, nu in totaal 306 pk. Het verbruik ligt – mede door het start/stop-systeem – 20 procent lager, Mercedes geeft het fraaie getal van 6,8 l/100 km (1 op 14,7) op. De CO2-uitstoot bedraagt 159 g/km. Wat de gevolgen zijn voor de prijzen meldt Mercedes nog niet maar de verwachting is dat de E350 en E500 door de lagere CO2-uitstoot iets goedkoper zullen worden.