De Los Angeles Auto Show is geopend voor de pers en de Cadillac XTS is als eerste model officieel voorgesteld. Al eerder schreven we over dit nieuwe vlaggenschip van Cadillac, nu brengen we de belangrijkste specificaties.

“De Cadillac XTS staat voor een nieuwe formule voor luxe, gestuurd door geavanceerde technologie,” zo verklaart Adriaan de Vries van Cadillac Nederland. We zoomen daarom eerst in op de technologie. De XTS komt zowel met voorwielaandrijving als met All-Wheel Drive. Voor die aandrijving zorgen een zes-traps automaat in combinatie met een 3,6 liter V6 VVT DI-motor. De naam van de motor geeft aan dat deze is voorzien van continue vaiabele kleptiming en directe injectie.

Hoewel Cadillac nog een slag om de arm houdt, kan de krachtbron maximaal 305 pk en 358 Nm koppel voortbrengen. De sprint- en topsnelheden zijn nog niet bekend, wel het verwachte brandstofverbruik. Voor de voorwielaangedreven variant komt deze tussen de 8,4 en 13,8 l/100 km te liggen (1 op 11,9 tot 1 op 7,2) en voor de AWD-versie tussen de 8,7 en 13,8 l/100 km (1 op 11,5 tot 7,2).

De techniek van de XTS bestaat verder uit onder andere een elektronisch limited-slilp differentieel, ophanging met behulp van Magnetic Ride Control en Brembo-remmen. De nieuwe Cadillac kent vele veiligheidssystemen, waaronder een bestuurdersstoel die vibreert in gevaarlijke situaties (Safety Alert Seat), een automatisch remsysteem om een kop-staartbotsing te voorkomen, Rear Cross Traffic Alert en adaptieve cruise control.

Volgens De Vries is de aanwezige technologie niet altijd zichtbaar voor het oog – wat je eerst en vooral ziet is een luxesedan. Cadillac Nederland is er vooral trots op dat er achterin meer beenruimte (1.016 mm) en bagageruimte (509 liter) beschikbaar is dan bij concurrerende modellen als de BMW 5 Serie, Audi A6/A8 en Mercedes E- en S-Klasse. De XTS is 5.131 mm lang, 1.851 mm breed en 1.501 mm hoog. Er passen vijf personen in. De tank kan tot 74 liter brandstof meenemen dat in de doploze vulopening wordt gepompt. De auto staat standaard op 19 inch wielen.

Tegelijk met de Cadillac XTS debuteert ook het systeem CUE, de Cadillac User Experience. Deze gebruikersinterface voor de informatie- en mediasystemen kan geheel naar eigen wens worden ingesteld. De ‘intuïtieve’ bediening vindt plaats op het stuurwiel, het systeem communiceert via het 20,3 cm brede scherm in de middenconsole.

Zoals eerder geschreven duurt het nog lang voor de XTS naar Nederland komt. De prijs van de luxesedan is daarom vooralsnog onbekend.