Audi heeft zich de kritiek aangetrokken dat de modellen er ‘allemaal hetzelfde’ uitzien. Er komt een nieuwe ontwerptaal waarbij de sportieve auto’s, vierwielaangedreven modellen en de hatchbacks plus sedans allemaal een eigen familiegezicht krijgen.

Audi is in een vergevorderd stadium nieuwe ontwerpkenmerken voor verschillende modelgroepen uit te werken. Dat vertelde de designbaas van het Duitse merk, Stefan Sielaff, deze week aan het Britse tijdschrift Autocar. Bij Audi is men tot de conclusie gekomen dat het gebruik van hetzelfde familiegezicht op alle auto’s te ver is doorgeschoten. Consumenten klagen dat er weinig uitzoek in ontwerp is. Niet alleen lijkt een A3 een kleine versie van een A6, er is ook weinig verschil tussen de voorzijde van een A4 en een Q5 of zelfs van de R8.

In het project AQR onderscheidt Audi drie groepen auto’s. Daarbij staat de ‘A’ voor de sedans en hatchbacks, de ‘Q’ voor de vierwiel- oftewel Quattro-aangedreven auto’s en de ‘R’ voor de sportauto’s. Per groep wordt bekeken welke kenmerken er het best bij passen. Zo zullen bijvoorbeeld de A-modellen als de A1 en A4 een grille krijgen met een aflopende hoek, terwijl voor een rechtopstaand radiatorrooster wordt gekozen bij Q-modellen als de Q5 en de A4 Allroad Quattro. Het gaat vooral om de verhoudingen, bijvoorbeeld tussen de lichtunits en de grille, aldus Sielaff.

Op de vraag of er ook een apart gezicht komt voor de toekomstige modellen met elektrische aandrijving antwoordt de ontwerper dat daarover nog discussie bestaat. “Sommige mensen zeggen dat diesel- en benzineauto’s er toch ook hetzelfde uitzien. Maar je kunt het ook anders bekijken, een stoomlocomotief bijvoorbeeld ziet er heel anders uit dan een elektrische.” Overigens duldt de Audi-directie geen compromis ten aanzien van de merkidentiteit. Siefall: “Op de premiummarkt komt het merk altijd eerst. Daar kunnen we niets aan veranderen.”