Nog voor het eind van het jaar onthult Mercedes de nieuwe SL. Met wat plaagplaatjes én de eerste informatie maken de Duitsers ons alvast warm voor de komst van de nieuwe topcabrio.

Mercedes laat nog dit jaar de nieuwe SL aan de wereld zien. Het belangrijkste nieuws uit de informatie die Mercedes nu al vrijgeeft is dat de nieuwe SL 140 kilogram lichter is dan het huidige model. Het overgrote deel, 110 kilo, komt op conto van de geheel nieuwe aluminium carrosserie.

Het is voor het eerst dat Mercedes een aluminium body in serieproductie neemt. De gewichtsbesparing heeft meerdere voordelen, zoals een lagere brandstofconsumptie en een betere rijdynamiek. Ook staan de stijfheid, het comfort en de veiligheid van de nieuwe SL op een hoger niveau dan bij het uitgaande model.

Mercedes presenteert – voor nu – een tweetal kleine innovaties. De eerste is Magic Vision Control. Deze benaming staat voor een nieuwe kijk op de ruitensproeier. Dit systeem sprayt de vloeistof door heel veel kleine gaatjes – die zijn aangebracht in de ruitenwisser zelf – op de ruit, in de wisrichting. Zo bevindt de ruitenwisservloeistof zich direct op de meest effectieve plaats. Nieuwtje nummer 2 heet FrontBass. De vrije ruimten in de aluminium structuur van de auto – voor de voetenruimte – worden hierbij gebruikt om subwoofers aan te brengen voor een betere verdeling van het geluid. Beide ‘features’ zijn standaard op de nieuwe SL.