Maar liefst drie conceptcars maken hun werelddebuut op de autoshow van Tokio. Ze dienen allen een doel: laten zien met welke techniek Suzuki de CO2-uitstoot kan reduceren.

Leuk verpakt is de techniek van Suzuki zeker wel. De Q Concept en Regina trekken – al is het alleen vanwege de opvallende kleur – zeker de aandacht. Deze auto’s zijn geen voorbode van toekomstige modellen, de techniek die erin zit gaan we in de toekomst wél terugzien.

De Regina Concept – de groene conceptcar – is de visie van Suzuki op een compacte auto, waarbij de nadruk ligt op aerodynamica en gewichtsreductie – twee speerpunten van toekomstige Suzuki’s.

Het merk toont er ook de Alto Eco, een zogenaamde Kei car. Dat is een heel klein autootje met 600 cc benzinemotor. De woordvoerder van Suzuki weet ons te melden dat we niet deze auto krijgen maar wel de compacte benzinemotor die erin zit, bijvoorbeeld als krachtbron voor de Alto.

Suzuki wil alle techniek helemaal uitontwikkelen voordat deze op de markt komt. Deze aanpak zien we bij meer Japanse merken en daarom kan de woordvoerder ons nog niet melden wanneer de Swift EV Hybrid hier op de markt komt: “De auto is klaar maar er is geen tijdslijn. Ik kan me niet voorstellen dat deze auto niet naar Europa komt. Dan moet ‘ie er in 2013 echt wel zijn, de andere merken staan ook niet stil.” Bovendien kunnen kopers dan nog maximaal profiteren van alle belastingvoordelen die aan deze hybride hangen.

De Q Concept (het oranje autootje) is in eerste instantie bedoeld als kekke conceptcar, die over een aantal jaar als productiemodel op de Japanse markt kan verschijnen. Kán, inderdaad want dat deze auto het productiestadium haalt is nog helemaal niet zeker. Praten over een eventuele komst naar Europa is dan ook te vroeg. De Japanse medewerker van Suzuki legde de nadruk op de smalle straatjes die Japanse steden rijk zijn en het nut van de Q Concept. Dat we hier in Europa ook smalle straatjes hebben opent perspectieven – maar voorlopig nog niet.