Volvo V60

Volgende week onthult Volvo een nog onbekende conceptcar op de autoshow IAA te Frankfurt. Het model toont belangrijke wijzigingen in Volvo’s strategie: een dynamischer design, een modulaire voertuig architectuur en een nieuwe reeks motoren. Een innovatie verklapt het merk al: KERS.

“Het is tijd om te stoppen met het tellen van cilinders”, zo kondigt senior vice-president R&D bij Volvo, Peter Mertens, de nieuwe generatie motoren aan. Onder de noemer VEA (‘Volvo Environmental Architecture’) gaat het merk viercilinder motoren ontwikkelen, common rail diesels en benzinemotoren met directe injectie. Het hele gamma, van performance krachtbronnen tot zuinige motoren, zal ermee worden afgedekt.

“We gaan viercilinder motoren ontwikkelen met hogere prestaties dan de zescilinders van vandaag en met een lager brandstofverbruik dan de huidige viercilinder generatie”, zo vat Mertens de nieuwe strategie samen. De VEA-aandrijflijnen zullen tot 90 kg lichter zijn dan de huidige terwijl het verbruik kan afnemen tot 35 procent. Volvo zal verder 60 procent van de unieke onderdelen per motor overbodig maken.

Dat kan onder meer doordat het merk gaat werken met een modulaire voertuig architectuur, SPA ofwel ‘Scalable Platform Architecture’. De meeste Volvo-modellen kunnen daarmee op dezelfde productielijn gebouwd worden, ongeacht de grootte van de auto of zijn complexiteit. Dat geldt eveneens voor toekomstige hybride en elektrische modellen. Zodoende zullen de Volvo’s tussen de 100 en 150 kg lichter worden dan de huidige modellen.

Het compacte ontwerp en de down sizing van motoren moet niet afdoen aan de rijkwaliteiten van de Volvo-modellen. Dat laat het Zweedse merk later dit najaar zien met de introductie van KERS, een technologie die velen kennen uit de Formule 1. Rem-energie wordt met een snel ronddraaiend vliegwiel opgevangen om bij het accelereren vrij te komen. Een alternatief is om de energie te gebruiken om de auto aan te drijven. Mertens: “Het vliegwiel systeem biedt de rijder 80 pk extra terwijl het brandstofverbruik tot 20 procent afneemt.” Laat maar komen dus, die conceptcar.