Het elektrische studiemodel Audi A2 Concept is vooral een demonstratie van ruimte en licht. Maar is het niet stiekem ook een mogelijkheid om te peilen of het publiek nu wel warm loopt voor een A2?

Op de autoshow van Frankfurt IAA zal het druk zijn op de Audi-stand. Eerder al kwamen twee Urban Concepts voorbij en drie nieuwe S-modellen, nu meldt het merk met de vier ringen dat ook de Audi A2 Concept debuteert. Dit laatste studiemodel biedt ruimte aan vier personen, bij een lengte van 3,80 meter, een breedte van 1,69 meter en een hoogte van 1,49 meter.

Uiterlijk doet de concept niet echt meer denken aan de Audi A2 die in 1999 debuteerde – en vervolgens flopte. De nieuwe A2 Concept heeft meer weg van de A1. Toch zijn er overeenkomsten, in het bijzonder het ruimteconcept en het gebruik van lichtgewicht materialen. Kopers zijn daar tegenwoordig beter voor te porren, dus wie weet zijn de geruchten waar dat de A2 terugkeert in de showroom.

Een van die geruchten luidde dat de nieuwe A2 elektrisch aangedreven zou worden en jawel, de conceptcar is dat in ieder geval. De exacte specificaties ontbreken nog; Audi vestigt eerst de aandacht op de ruimte- en lichtaspecten. Om met dat eerste te beginnen, er is bergruimte beschikbaar onder alle vier de stoelen. Handig is ook dat de vloer volledig vlak is. Zelfs het dashboard creëert een gevoel van ruimte, dankzij de ‘touch zones’ waar de bedieningsknoppen pas tevoorschijn komen – automatisch natuurlijk – als je ze nodig hebt.

Rijdt de A2 Concept in het donker, dan verschijnt als ‘lichtbaken’ het dynamic light, vanaf de hoek van de voorruit tot aan de achterzijde van de auto. Tijdens het remmen laat dit licht een naar voren bewegend licht zien en bij gebruik van de richtingaanwijzer knippert het licht. Dit moet de andere weggebruikers meer gevoel geven wat de Audi aan het doen is.

De Audi A2 conceptcar is voorzien van koplampen die gebruikmaken van de nieuwe lichttechnologie ‘matrix beam’. LED-lichtjes en microreflectoren zorgen hierbij voor een hoge lichtopbrengst zonder dat ze tegenliggers verblinden. De achterlichten passen de lichtsterkte aan naar de omstandigheden. Bij mist geven bijvoorbeeld de mistachterlichten een sterke straal.

Deze innovaties laten zien dat autofabrikanten inmiddels verder kijken dan het installeren van een hybride of elektrische aandrijving wanneer ze energie willen besparen. Ook veiligheid staat weer volop in de belangstelling. Maar onbevestigd is dit studiemodel wellicht ook een poging van het Duitse merk om te peilen hoe het publiek voelt voor een nieuwe A2. Een die eleganter oogt, dat wel, maar met dezelfde peilers als de vroegere A2. Misschien dat deze zijn tijd vooruit was?