Ondanks de kritiek op Bentley’s studiemodel voor een SUV, de Exp 9 F, staat ‘ie vandaag ongewijzigd – maar wel met aandrijflijn – op de autoshow van Peking. Bentley overweegt een hybride uitvoering.

‘Groter, luxer, sneller en imponerender’, zo omschreven we de Bentley Exp 9 F bij de onthulling op de autosalon van Genève, vorige maand. Aanwezige media schreven vernietigende recensies, waarna het Britse merk beloofde het ontwerp aan te passen. Daarvan is weinig tot niets te merken op de Beijing International Automotive Exhibition, waar de conceptcar getoond wordt aan het Aziatische publiek. Aangezien kandidaat kopers eerder op dát continent dan hier te vinden zullen zijn is de belangrijkste vraag nu of de ‘koning der SUV’s’ wel aan hun smaak beantwoordt.

Voor het eerst vertelt Bentley iets over de aandrijving van de Exp 9 F. Op de autoshow in Peking is de conceptcar voorzien van de welbekende 6,0 liter W12-benzinemotor met twin turbo’s. Gekoppeld aan een achttraps automaat levert die maximaal circa 600 pk aan vermogen en 800 Nm koppel op. Want ook al gaat het om een geheel nieuwe carrosserievariant, ‘een ding is zeker: elke Bentley SUV moet die overdonderende performance bieden waarom het merk bekend staat’, zegt CEO Wolfgang Dürheimer.

De toepassing van de W12 in Peking betekent niet dat Bentley die ook in het uiteindelijke productiemodel zal bouwen. Ook de onlangs gepresenteerde 4,0 liter V8-motor uit de Bentley Continental komt in aanmerking. Nog interessanter is Bentley’s overweging een hybride aandrijving te kiezen. Die zou de CO2-uitstoot beneden de 130 g/km moeten houden en 30 km volledig elektrisch kunnen rijden. Tegelijkertijd gaat Bentley voor een sprinttijd, van 0 tot 100 km/u, van minder dan 5 seconden.