Nissan Leaf

In 48 uur tijd hebben de regeringspartijen VVD en CDA samen met GroenLinks, D66 en de Christenunie een bezuinigingsakkoord uit de grond gestampt. Wat zijn de gevolgen voor de autobezitter?

Knap is het zeker. In slechts 48 uur tijd heeft de Nederlandse politiek een akkoord bereikt over de bezuinigingen, zodat ons land volgend jaar de door Europa vereiste 3 procent begrotingstekort haalt. Tot zover het goede nieuws want deze bezuinigingen hebben ook gevolgen voor autokopers en –bezitters.

De belangrijkste maatregel is het afschaffen van de onbelaste reiskostenvergoeding. Nu is het nog zo dat werknemers tot 19 cent per kilometer geen inkomensbelasting betalen over de reiskostenvergoeding. Straks – waarschijnlijk per 1 januari 2013 – vervalt die vrijstelling volledig. De tweede wijziging is dat werknemers met een auto van de zaak die buiten de bijtelling wordt gehouden straks helemaal geen privékilometers met die auto mogen rijden. Nu is dat nog 500 kilometer per jaar.

Brancheorganisatie Bovag noemt de bezuinigingen ‘onwenselijk en onrechtvaardig’. Woordvoerder Paul de Waal zegt: “In het huidige klimaat is het afschaffen van de onbelaste reiskostenvergoeding een onwenselijke maatregel omdat hij de arbeidsmobiliteit van werknemers beperkt en druk zet op bedrijven om een hogere bruto onkostenvergoeding te geven.”

De huidige plannen rondom het aanscherpen van de CO2-eisen voor de lagere bijtellingstarieven blijven in tact. Ook voor de vrijstelling van wegenbelasting verandert en niets, die blijft ‘gewoon’ tot 1 januari 2014 van kracht.