Car-to-car communicatie

In Duitsland gaat een praktijktest van start met 120 auto’s die zijn uitgerust met car-to-car-communicatiesysteem. Het uiteindelijke doel: een betere doorstroming van het verkeer en meer veiligheid.

In Duitsland gaan 120 Fords S-Max de weg op die zijn uitgerust met een car-to-car-communicatiesysteem. Na de succesvolle afronding van tests in een veilige omgeving gaan de auto’s nu in de praktijk getest worden. Met techniek die we in de toekomst terug gaan zien in personenauto’s en die als doel heeft de doorstroming te verbeteren.

Wat houdt car-to-car-communicatie precies in? Auto’s kunnen met elkaar én met verkeerssystemen communiceren om de bestuurder te waarschuwen voor bijvoorbeeld obstakels. Er zijn verschillende systemen. Bijvoorbeeld Electronic Brake Light, waarbij een auto bij het maken van een noodstop direct een signaal stuurt naar het achterliggende voertuig. Het Obstacle Warning System registreert 'mogelijk gevaarlijke obstakels' op de weg en waarschuwt andere auto’s in de buurt daarvoor. Traffic Sign Assist staat voortdurend in verbinding met verkeersbeheercentra, zodat de auto op de hoogte is van variabele snelheidslimieten of bijvoorbeeld tijdelijke omleidingen.

De test wordt uitgevoerd door SimTD, een samenwerkingsverband tussen diverse Duitse autobouwers, overheden en producenten van auto-onderdelen. Zo nemen onder andere Volkswagen, Opel, Ford, BMW en Mercedes deel aan het project.