Small overlap crashtest Audi A4, Lexus G, Volvo S60 en BMW 3 Serie

De Amerikaanse veiligheidsorganisatie IIHS heeft een nieuw soort crashtest uitgevoerd. De resultaten laten zien dat er aan de botsveiligheid van moderne auto's toch nog veel verbeterd kan worden.

Moderne auto's halen bijna allemaal de maximale score van vijf sterren bij de botsproeven van de Europese en Amerikaanse veiligheidsorganisaties. Een nieuw soort botsproef van de IIHS (Insurance Institute for Highway Safety), die is ontwikkeld na een analyse van botsingen in de praktijk, toont aan dat er wel degelijk veel te verbeteren valt qua inzittendenveiligheid.

Bij de nieuwe proef wordt een auto met 64 kilometer per uur tegen een blok aangereden, waarbij slechts 25 procent van de voorzijde van de auto het object raakt. Omdat bij de meeste auto's de veiligheidskooi en de kreukelzones rondom het midden van de neus zijn geconstrueerd zakken veel auto’s bij de nieuwe test door het ijs. De bestaande crashtests concentreren zich namelijk vooral op frotale botsingen en aanrijdingen aan de zijkant.

Er zijn twaalf modellen volgens de nieuwe methode getest. Van de auto’s die ook in Nederland leverbaar zijn, is er een model dat de test afsluit met de beoordeling ‘goed’. Dat is, hoe kan het ook anders, een Volvo (S60). De Infiniti G krijgt de beoordeling ‘acceptabel’ en de BMW 3 Serie en Volkswagen CC moeten het doen met het label ‘matig’. Voor de Audi A4, Mercedes C-Klasse en Lexus IS blijft er dan een onvoldoende over, en dat terwijl deze auto's in Europese en Amerikaanse tests goede scores hebben behaald op de tot nu toe bestaande onderdelen. Voor de autofabrikanten is er in ieder geval weer werk aan de winkel.

Bekijk hier een filmpje van de 'small overlap'-crashtest van de Volvo S60