Mazda presenteert vandaag de nieuwe generatie 6 sedan. De auto is op alle fronten vernieuwd. Net als bij de CX-5 zijn de leidraden de SkyActiv-technologie en de Kodo 'ziel van beweging' designtaal. Maar ook minder hemelbestormende verbeteringen zoals het vergroten van beenruimte zijn meegenomen.

Op de autoshow van Moskou, die inmiddels geopend is, heeft Mazda de nieuwe 6 sedan onthuld. Op bijgaande fotoreportage zie je hoe de 6 de nieuwe familieneus heeft gekregen, led-lampjes, een prominente fender achter en drie lijnen over de flanken. De vouw over de deuren loopt door in de 'achterfender lijn' en ontstaat uit de 'frontfender lijn', gezamenlijk beelden ze volgens de ontwerpers een roofdier uit dat toesluipt en klaarstaat om weg te springen 'in een explosie van beweging'.

De sedan is 4.865 mm lang waarvan 2.830 mm de wielbasis vormt. Dat betekent dat de voorwielen 10 cm naar voren zijn gezet ten opzichte van de A-stijl, in vergelijking met de huidige generatie Mazda 6. Ofwel, de overhang is verkleind. Verder heeft het Japanse merk extra ruimte gecreëerd voor de schouders (20 mm verbreed) en knieën (43 mm extra) van de passagiers voorin en de benen van degenen die achterin zitten (plus 33 mm). Ook de zittingen en de middenarmsteun achterin zijn verlengd.

De nieuwe 6 wordt voorzien van allerhande SkyActiv-techniek, van motoren tot chassis. Natuurlijk zijn die eerder geïntroduceerd in de CX-5. Mazda heeft echter waar mogelijk verbeteringen doorgevoerd, met name om winst te behalen op de terreinen milieu en veiligheid. Zo krijgt de 6 'i-Eloop', een systeem om rem-energie terug te winnen met behulp van een condensator. Die stroom komt dan beschikbaar voor alle elektrische componenten in de auto. Dat ontlast uiteindelijk het gebruik van kostbare energie voor het aandrijven van de motor.

De drie lijnen op de flanken beelden de vorm uit van een roofdier dat toesluipt en klaarstaat om weg te springen in een explosie van beweging

De Mazda 6 verbaast door de grote aanwezigheid van actieve en passieve veiligheidssystemen. Simpele ingrepen zoals het verplaatsen van de A-stijl, wat extra zicht biedt, tot verschillende geavanceerde noodstopsystemen plus de crashbestendigheid van de SkyActiv-body - in zijn totaliteit zou de nieuwkomer niet alleen de botsproeven goed moeten doorstaan maar ook meer veiligheid en gemak op de weg moeten bieden.

Over de motorisering valt nog niet veel te zeggen want Mazda heeft alleen de specificaties vrijgegeven die gelden voor de Russische markt. Over een maand, op de autosalon van Parijs, wordt de Mazda 6 Sportbreak onthuld. Dan verwachten we informatie te hebben over de aandrijving, prestaties en misschien ook al de prijzen voor de Europese markt. In oktober staan beide modellen al in de showroom.