Nissan was liever direct overgestapt van brandstofauto's op volledig elektrische modellen maar consumenten denken er anders over. Vandaar dat het merk heeft besloten om zich ook te gaan richten op de tussenvorm. Tot en met 2016 zal het vijftien modellen uitrusten met een hybride aandrijflijn.

Deze week hield het moederbedrijf een persconferentie over de milieudoelstellingen tot en met 2016 van de merken Nissan en Infiniti. Wat betreft het efficiënter (zuiniger) maken van de brandstofmodellen ligt het bedrijf op schema; zelfs wanneer de extra productie in ogenschouw wordt genomen. De verkopen van de volledig elektrische auto Nissan Leaf - wereldwijd circa 46.000 exemplaren - vallen echter nogal tegen in de Verenigde Staten, waar consumenten de actieradius te klein vinden. 

Daarom kondigde topman Toshiyuki Shiga aan dat Nissan z'n strategie verlegt. Weliswaar wil het Renault-Nissan samenwerkingsverband z'n 'leiderschap behouden' onder de puur elektrisch aangedreven modellen maar als handreiking naar de consumenten gaan Nissan en Infiniti zich nu meer richten op hybride auto's. Het gaat niet zoals bij de Toyota Prius of Honda Insight om modellen die alleen maar als hybride op de markt verschijnen, maar om reeds geplande brandstofmodellen die daarnaast ook verkrijgbaar worden als hybride. Ook zullen volledige elektrische auto's worden uitgevoerd met een brandstofmotor erbij. In totaal moeten er eind 2016 vijftien modellen van Nissan en Infiniti als hybride leverbaar zijn.

Nissan Evalia

Nissan ging op de persconferentie of in het rapport Nissan Green Program 2016 niet op de vraag in om welke modellen het gaat. Op basis van eerdere informatie kunnen we echter wel een voorzetje geven. De in januari te onthullen Infiniti G is een mooie kandidaat om uit te rusten met de hybride aandrijving uit de Infiniti M. Een compacter systeem dat voor voorwielaangedreven auto's wordt geïntroduceerd lijkt bestemd voor de Infiniti JX en de nieuwe Nissan Altima, twee modellen die niet in Europa verkrijgbaar zullen zijn. Dan zijn er twee elektrische kandidaten, de luxesedan gebaseerd op de Infiniti LE conceptcar en de elektrische uitvoeringe van de NV200 (hier als personenbusje Evalia bekend). Verder zijn er geruchten dat Nissan de Fluence EV van zusterbedrijf Renault zou gaan uitvoeren met een verbrandingsmotor.

De in de Infiniti M toegepaste elektromotor heeft een vermogen van 50 kW, omgerekend 67 pk. Samen met de V6-benzinemotor levert de hybride aandrijving in totaal 364 pk. Dit systeem is toepasbaar voor achterwielaangedreven auto's. In het nieuwe systeem wordt een viercilinder 2,5 liter motor van 240 pk voorzien van een supercharger en gecombineerd met een 25 kW (34 pk) elektromotor en een daarvoor aangepaste Continu Variabele Transmissie.