BMW presenteert de nieuwe M Performance-modellen. De M550d xDrive sedan en Touring, de X5 M50d en X6 M50d hebben de krachtigste dieselmotor ooit die in een BMW heeft gelegen. De motor is van maar liefst drie turbo’s voorzien.

Over 6 weken zal, op de Autosalon van Genève, de BMW M Performance-lijn debuteren. Vandaag geeft het Duitse merk alvast de details van de eerste vier modellen in deze lijn. De auto’s zijn sportiever dan de reguliere BMW-modellen zonder dat ze oncomfortabel worden. Een soort ‘M Light’, noemden we het eerder al.

Centraal in de nieuwe M Performance-lijn staat een gloednieuwe dieselmotor. De zes-in-lijn diesel met 3 liter inhoud is voorzien van Piëzo-injectoren met hoge druk. Voor het eerst heeft BMW drie turbo’s gekoppeld, voor ‘messcherpe reacties’ afhankelijk van de omstandigheden. De motor levert 381 pk en 740 Nm koppel, al vanaf 2.000 tpm. Net als de andere technologie is de motor voor alle M Performance-modellen apart afgesteld.

Die techniek bestaat standaard onder meer uit een achttraps automatische transmissie – die via het stuurwiel bediend kan worden -, het intelligente en elektronische All-Wheel Drive-systeem xDrive en aanpassingen aan het chassis. De aerodynamica van de modellen is geoptimaliseerd. Om dit alles te benadrukken worden de modellen uitgevoerd met speciaal ontworpen, 20 inch (19 inch voor de X6) lichtmetalen wielen, luchtinlaten en details zoals de in Ferric Grey lak gespoten buitenspiegels.

Dan nu de modellen, ontwikkeld door de M Divisie van BMW. De M550d xDrive verschijnt als sedan en Touring. De sedan sprint in 4,7 seconden, de stationwagon in 4,9 seconden van 0-100 km/u. Ondanks hun kracht voldoen beide modellen al aan de Euro6-emissienorm. De CO2-uitstoot ligt op 165 respectievelijk 169 g/km en het verbruik op 6,3 en 6,4 l/100 km.

De M50d-uitvoering brengt de rij-eigenschappen en aerodynamische balans van de X5 en X6 naar een nog hoger niveau. Ook de prestaties misstaan niet: de X5 M50d accelereert binnen 5,4 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u, de X6 in 5,3 tellen. Eerstgenoemde heeft 7,5 l/100 km aan diesel nodig, laatstgenoemde 7,7 l/100 km. De CO2-emissie ligt op 199 en 204 g/km respectievelijk.