Volkswagen introduceert de Polo BlueGT, een 140 pk sterke Polo met nieuwe 1.4 TSI-motor en cilinderuitschakeling. Deze techniek bespaart brandstof, waarmee de op een na snelste Polo profiteert van 20 procent bijtelling en vrijstelling van motorrijtuigenbelasting. De kennismaking vindt plaats op eigen bodem en vanuit Schiphol ga ik op pad met een auto die de karakterisering ‘lusten zonder lasten’ met verve draagt.

Eigenlijk is de Volkswagen Polo BlueGT een combinatie van de GTI en 1.2 TDI BlueMotion. Hij ziet er met zijn (standaard) 17 inch wielen, dubbele uitlaat en andere voor- en achterbumper niet bepaald ‘eco’ uit. Integendeel, hij lijkt sprekend op de snelle GTI. Onder de motorkap gaat een stukje bijzondere techniek schuil. Cilinderuitschakeling is geen nieuwe vinding maar wel voor zo’n kleine motor. Tussen de 1.250 en 4.000 tpm worden op constante snelheid cilinder twee en drie uitgeschakeld, zodra meer dan 2/5e deel van de motorkracht gevraagd wordt, springen die cilinders in een fractie van een seconde bij. Zodoende bespaart de Polo 1,0 l/100 km ten opzichte van de ‘viercilindermodus’. Wie goed oplet zal naast een melding in het tellerdisplay een ander geluid, enige resonanties en een minimaal schokje opmerken. Geenszins hinderlijk of storend, je hoort een lichte brom ver op de achtergrond.

Als iedere Polo

Cilinderuitschakeling is geen nieuwe vinding maar wel voor zo’n kleine motor

De Polo Blue GT stuurt, schakelt en voelt als een normale Polo, alleen maakt het sportonderstel de wegligging net wat strakker. De weerstand in de besturing blijft aan de lichte kant, maar de Blue GT laat zich hierdoor in stadsverkeer makkelijk manoeuvreren. Speciaal voor deze uitvoering is een nieuwe stoelbekleding ontworpen. Door de blauwe Alcantara accenten ziet het interieur er speels en vrolijk uit.

In de eerste sessie ging ik op pad met de DSG-automaat, die - zoals bekend - razendsnel schakelt en voor veel comfort zorgt. Door de efficiënte overbrengingen moet de DSG-uitvoering met 4,5 l/100 km zelfs 0,1 l minder verbruiken dan een handgeschakelde Polo Blue GT. Het koppel van 250 Nm evenaart dat van de GTI en maakt de Blue GT krachtig en rap. De Blue GT accelereert binnen 8 seconden naar 100 km/u waarbij de handgeschakelde uitvoering vuriger aanvoelt. De bak laat zich soepel bedienen, maar de koppeling vergt gewenning. Soepel koppelen is eigenlijk alleen mogelijk als je het pedaal uiterst voorzichtig laat opkomen.

Verder kijken

Houd je van een pittige auto en hoeft je leaseauto niet per se een diesel te zijn? Dan is er nu een goede reden om eens verder te kijken dan de Polo 1.2 TDI BlueMotion. Voor zo’n 2.500 euro extra (de geschatte Polo Blue GT-vanafprijs ligt volgens importeur Pon rond de 20.000 euro) krijg je een completere en snellere BlueGT. Je telt dan weliswaar over 20 procent in plaats van 14 procent bij, maar je krijgt daar veel extra rijplezier voor terug.