De nieuwe Honda CR-V is officieel onthuld. De auto komt je bekend voor? Dat kan kloppen.

Honda onthult officieel de CR-V voor de Europese markt. In de Verenigde Staten is het nieuwe model al even leverbaar en nu is de auto lichtjes aangepast voor de Europese markt. Zo zijn er in het interieur mooiere kunststoffen te vinden en is de voorbumper iets anders van vorm. De auto die je hier ziet is nagenoeg gelijk aan het ‘studiemodel’ dat Honda op de autosalon van Genève in maart liet zien.

De nieuwe CR-V heeft in de basis dezelfde motoren als het huidige model maar ze zijn wel flink schoner geworden. De 2.0 benzinemotor produceert 5 pk meer – nu 155 pk – en stoot 173 g/km CO2 uit, dat was 190 g/km. De nieuwe CR-V wordt - voor het eerst - leverbaar met alleen voorwielaandrijving en dan zakt de CO2-uitstoot zelfs naar 168 g/km. De 2.2 i-DTEC dieselmotor is een 'oude bekende'. Ook deze stoot fors minder CO2 uit, namelijk 149 g/km tegen 171 g/km nu.

Volgend jaar volgt er nog een 1.6 dieselmotor die een CO2-uitstoot van slechts 99 g/km realiseert en dat is in Nederland goed 20 procent bijtelling. De nieuwe CR-V bereikt al deze mooie cijfers dankzij het start/stop-systeem, de Econ-knop waarbij de gasrespons wordt verminderd en de efficiency verhoogd en de Eco-assist, die je leert om zuiniger te rijden.

De SUV staat op hetzelfde platform als zijn voorganger, vandaar ook dat de wielbasis gelijk is. De CR-V is 5 mm korter en 30 mm lager dan het huidige model maar biedt dankzij slimmer gebruik van ruimte wel meer plaats voor passagiers en bagage. Zo is de kofferbak 589 liter groot, een toename van 33 liter.

De nieuwe CR-V maakt zijn publieksdebuut op de autosalon van Parijs in oktober. In november staat de auto in de showrooms, prijzen zijn nog niet bekend.