Met imponerende hybridetechniek, een weergaloos Mark Levinson-audiosysteem en het kalmerende Lexus-gevoel wil de vierde generatie Lexus GS opboksen tegen de ‘Duitse drie’. Tussen het Duitse München en Oostenrijkse Kitzbühel reed ik met de Japanse uitdager.

De nieuwe Lexus GS wordt geproduceerd als GS 250, GS 350 en GS 450h Hybrid. Ons CO2-uitstoot-gerelateerde belastingstelsel zou de minder krachtige niet-hybride’s even duur maken als de GS450h Hybrid en daarom levert de importeur alleen die variant. Op de vraag of er een ultieme GS á la Lexus IS-F komt antwoordde een Japanse ingenieur ontwijkend en derhalve is de GS 450h de sterkste en snelste GS. In 5,9 seconden bereikt de GS 450h 100 km/u en op de Autobahn knalt ‘ie bij 250 km/u in de begrenzer. Het systeemvermogen van 345 pk maakt van inhalen kinderspel, zonder dat het accelereren gepaard gaat met het gewraakte CVT-gejoel. De kick-down kent een klein denkmomentje, maar daarna kun je volop genieten van het fijne V6-geluid.

Ongemerkt
Stil en stabiel is de GS op alle snelheden, door de 19 inch wielen hoor je uitsluitend wat bandengeluid. De uitvoeringen F-Sport en de President Line staan standaard op dat formaat en zijn bovendien voorzien van adaptieve demping. Middels een draaiknop op de middenconsole schakel je tussen ECO, Normal, Sport en Sport+ maar altijd blijft de GS comfortabel. In beide sportmodi wordt een randje dynamiek en scherpte voelbaar, maar voor een echt sportieve ervaring mist de besturing gevoel voor communicatie. De F-Sport is uitgerust met vierwielbesturing, waardoor de GS heel direct (in)stuurt. Het adaptieve onderstel houdt de koets vlak en maakt hoge bochtsnelheden mogelijk, zonder dat de GS zijn kalmte verliest. Typisch zo’n auto waarmee je ongemerkt hard gaat. De boorcomputer geeft gemiddeld zo’n 8,0 l/100 km aan (1 op 12,5), tot pakweg 50 km/u rijdt de GS 450h Hybrid helemaal elektrisch.

Filosofie
De GS past naadloos in de ‘L-finesse’-designfilosofie van Lexus. De GS is een mooie auto met een eigen en zelfs agressief gezicht. Hier en daar BMW-trekjes doen niets af aan het ontwerp van de GS, zeker de F-Sport is door z’n geprononceerde bumpers en antracietkleurig lichtmetaal een prachtig ding. Binnenin trekt een 12,3 inch groot multimediascherm de aandacht. Het navigatiesysteem is helaas niet meer ‘state-of-the-art’ maar de ‘bedieningsmuis’ op de middenconsole is ergonomisch perfect. De President Line heeft 18-voudig verstelbare zetels, die aanmerkelijk prettiger zitten dan de ietwat vormloze standaardexemplaren. Achterin is de hoofdruimte prima, de beenruimte kan nog wel iets beter. Eindelijk acceptabel is de hoeveelheid bagageruimte. Hoewel Lexus nog altijd accu’s tegen de achterbank monteert, overtreft de 482 liter inhoud de kofferruimte van een Volvo S80 en kan in de GS450h Hybrid bijna evenveel mee als in de BMW ActiveHybrid 5 of Mercedes-Benz E300 BlueTEC Hybrid.

Nog vier weken
Tot 1 juli is de GS 450h Business Line met 17 inch wielen een ’20 procent-auto’ en dan is het bijtellingsfeest voorbij. Particulieren moeten minstens 61.750 euro meenemen, een bedrag waarvoor ze een snelle en bovenal comfortabele auto kopen. Wil je een vleugje sportiviteit, kies dan voor het F-Sport-pakket en geniet onverminderd van het rustgevende Lexus-karakter.

Door Jan Westerhof