AMG, de huistuner van Mercedes-Benz, werkt al sinds 2010 aan een volledig elektrische sportauto op basis van de SLS ‘Gullwing’. Deze SLS AMG E-Cell, een concurrent voor de Audi e-Tron, komt in 2013 in beperkte oplage op de markt.

De vermogens en prestaties van de elektrische sportauto zijn vergelijkbaar met die van de reguliere, brandstof aangedreven SLS AMG: een vermogen van maximaal 392 kW (circa 530 pk), 880 Nm koppel en een 0-100 km/u sprint in 4 seconden. Daar staat natuurlijk tegenover dat de E-Cell variant geen schadelijke gassen uitstoot.

Bovendien is de elektrische SLS voorzien van geavanceerde technologie, afkomstig uit de Formule 1. AMG heeft daarvoor niet alleen bij het Mercedes GP-team gewinkeld, ook bijvoorbeeld de Kers-technologie die Mercedes AMG ontwikkelde voor het McLaren F1-team wordt ingezet. Daarmee wordt de energie tijdens afremmen teruggewonnen, om weer in te zetten tijdens het accelereren.

Verder is het AMG lichtgewicht-programma toegepast om een supersterke monocoque (zelfdragende structuur) van synthetisch versterkte koolstofvezel (CFRP) te ontwikkelen. Integraal onderdeel van de monocoque is een laaggelegen, ‘niet te verstoren cel’ waarin de lithium-ion polymeerbatterijen van 480 kW zo laag als mogelijk zijn aangebracht. Dat geeft een mooi zwaartepunt maar is ook veilig bij ongevallen.

Een ander onderdeel van deze ‘transmissietunnel’ ofwel ‘Gullwing-ruggegraat’ maakt het mogelijk dat de vier elektromotoren en twee versnellingsbakken dicht bij de wielen zitten en zodoende nauwelijks vermogen verliezen. Intelligente en permanente All-Wheel Drive met ‘torque vectoring’ verdeelt de krachten selectief over alle vier de wielen, voor een maximum grip op welke ondergrond dan ook. De grote keramische remschijven zijn verstevigd met carbon, resulterend in een snelle respons. Op papier ziet het er allemaal veelbelovend uit.