Renault Zoe: de toekomst is hier

Je moet twee keer kijken. En nog een keer. Is dit écht een productiemodel? De Renault Zoe lijkt zo weggereden uit de toekomst.

Renault heeft de Zoe conceptcar vertaald naar een productiemodel. En hoe! Er is bijna niets gewijzigd en dus staat op de autosalon van Genève een futuristisch ogende auto, die ook nog eens elektrisch is aangedreven. Kijk eens naar die blauwe achterlichten, de fraaie ondergrille en de écht verstopte deurgreep voor de achterportieren. De Zoe zit vol met designgrapjes die je normaalgesproken alleen op studiemodellen tegenkomt.

De elektrische hatchback verschijnt dit najaar in de showroom en dus zijn ook de prijzen al bekend: vanaf 20.690 euro. Zoals gebruikelijk bij Renault moet je de accu’s leasen, dat kost minimaal 79 euro per maand bij de Zoe. Voordeel daarvan is dat de aanschafprijs laag is en dat je nooit zorgen hebt over het vervangen van de accu’s.

De Zoe heeft een elektromotor die omgerekend 88 pk produceert. De officiële actieradius is 210 kilometer maar de woordvoerder van Renault vertelt ons dat dit in de praktijk op 100 tot 150 kilometer neerkomt. De topsnelheid bedraagt 135 km/u.

De Zoe is dus niet de nieuwe Clio, hoewel het formaat redelijk overeenkomt. “Deze auto is van het begin af aan ontworpen als elektrische auto, waardoor we de accu’s bijvoorbeeld in de bodem konden verwerken. De Clio die volgend jaar op de markt komt zal een heel andere auto worden”, aldus de woordvoerder.