14 procent bijtelling is natuurlijk leuk maar als je echt wilt besparen op de bijtelling dan kies je voor een auto waarvoor je niets hoeft bij te tellen. Welke auto’s kun je dan kiezen in 2013 en wat zijn de voor- en nadelen? Een overzicht.

2013 is het laatste jaar dat je een nieuw leasecontract kunt afsluiten waarbij je 0 procent bijtelling betaalt. Vanaf 1 januari 2014 wordt het nultarief vervangen door een nieuwe bijtellingsschaal van 7 procent. Zover is het nog niet, profiteer dus maximaal van de belastingvoordelen zolang het kan. Maar let op: er zijn geen koopjes te halen.

Volledige elektrische auto’s

De 0 procent-auto’s zijn grofweg te verdelen in twee categorieën: de volledig elektrische auto’s en auto’s die naast een elektromotor ook een brandstofmotor hebben. We beginnen met die eerste categorie.

Tesla Model S

De voordelen van geheel elektrische auto zijn helder: stil, vlot en goedkoop in gebruik. Nadelen zijn er ook: een kleine actieradius, een lange laadtijd en een hoge cataloguswaarde.

Het aanbod wordt steeds gevarieerder en interessanter en loopt van de stadsmini Smart ForTwo ED tot de zevenzits Tesla Model S. Die laatste is met verschillende accupakketten te bestellen, waardoor je in het gunstige geval een actieradius van 480 kilometer hebt - dat begint ergens op te lijken. Tussen die twee uitersten zitten een aantal interessante modellen, zoals de kersverse Renault Zoe en de pionier Nissan Leaf. Hieronder vind je het volledige overzicht met een link naar de modelinformatie.

Compacte elektro-auto’s

(Middel)grote modellen

Het aanbod wordt de komende jaren uitgebreid. Onder andere BMW, Cadillac, Ford, Infiniti en Volkswagen hebben elektrische modellen aangekondigd voor 2013 en 2014.

Plug-in hybrides

Opel Ampera

Een plug-in hybride is een hybride-auto (met brandstofmotor en één of meerdere elektromotoren) die opgeladen kan worden aan het stopcontact en over grotere afstand dan een ‘gewone’ hybride-auto elektrisch kan rijden. De voordelen: je komt nooit met lege accu stil te staan, je hebt een laag brandstofverbruik en 0 procent bijtelling. Het belangrijkste nadeel: de techniek is prijzig.

Hoewel 0 procent bijtelling als een koopje klinkt, zijn de auto’s die daarvan profiteren over het algemeen redelijk aan de prijs. Daar krijg je wel wat voor terug, het zijn bepaald geen kale stadsautootjes. Meest bekende plug-in hybrides zijn de Opel Ampera en zijn zustermodel Chevrolet Volt. Interessante nieuwkomer is de Mitsubishi Outlander PHEV, die in de loop van 2013 in de showrooms verschijnt. Voor de Volvo V60 Plug-in geldt dat deze wordt gebouwd in een gelimiteerde oplage.

Waterstofauto’s

Een derde categorie is de waterstofauto. Deze techniek wordt nog niet op grote schaal toegepast maar werkt in het kort als volgt: waterstof wordt via een brandstofcel – een soort mini-elektriciteitcentrale – omgezet in elektriciteit, die weer wordt gebruikt om via de accu’s de elektromotor te voeden. Hyundai is het eerste merk met een massa-geproduceerde waterstofauto. Toch zal de iX35 Fuel Cell de komende jaren nog niet voor consumenten beschikbaar zijn, dat gebeurt pas in 2015 – en dan zijn ook de brandstofcelauto’s van Honda en Toyota klaar. Is een 0 procent-auto toch niets voor jou? Bekijk dan ons overzicht auto's met 14 procent bijtelling in 2013.

BPM-regels 2013

Op dit moment wordt de BPM (de aanschafbelasting op een nieuwe auto) vastgesteld op basis van een vast percentage van de nettoprijs van een auto, met daar bovenop een CO2-toeslag voor elke gram CO2 - vanaf een bepaalde ondergrens. Vanaf 1 januari wordt de BPM alleen nog maar berekend op basis van de CO2-uitstoot. Lees alles over de nieuwe BPM-regels in 2013.