In de strijd om zakelijke rijders te binden is een lage bijtelling cruciaal. Tot op heden was de Kia Optima uitsluitend leverbaar als diesel en zonder fiscale voordelen. Daarin komt volgend jaar verandering, want in 2013 komt de Hybrid-versie op de markt en wordt ‘ie meteen de enige benzinehybride in zijn segment. Met 190 pk, 20 procent bijtelling en een vanafprijs onder de 29 mille ziet ’t er op papier bijzonder gunstig uit. Hoe de Kia Optima Hybrid rijdt ondervond ik in Barcelona.

In de Kia Optima Hybrid bundelt een 150 pk sterke 2,0 litermotor zijn krachten met 40 elektrische pk’s en een direct beschikbaar koppel van 200 Newtonmeter. Een loeiende CVT-automaat, zoals we die kennen uit een aantal andere hybride auto’s, vinden we niet bij Kia. De Koreanen kozen voor een zestrapsautomaat zonder koppelomvormer – een nieuwe lay-out voor een hybride-aandrijflijn. Het resultaat is een soepele aandrijflijn, die vrijwel onmerkbaar wisselt tussen benzine en elektriciteit.

Gewichtig

Je zou denken dat een Optima met 190 pk flink vooruit wil, maar met een gewicht van 1.562 kg is de auto behoorlijk zwaar. Voorin bevindt zich de elektromotor en in de kofferbak het accupakket. De Optima Hybrid sprint volgens Kia in 9,4 seconden van 0 naar 100 km/u, maar de 4,85 meter lange Kia komt een beetje traag op gang. Wat je krijgt is een ‘rauwe’ acceleratie waarbij de motor vergezeld door een extra koppelboost zijn versnellingen doorloopt. Helaas zijn er geen verschillende rijmodi, een sportstand schittert door afwezigheid. Er is overigens wel een Eco-knop aanwezig. Wie volgas geeft moet echt een tel of twee geduld hebben voordat de Kia wegspurt.

Kia Optima Hybrid

Uitdaging

Tijdens deellast en bij een rustige rijstijl reageert de techniek van de Optima Hybrid het mooist, want dan draait de motor niet meer dan 3.000 tpm en maakt ‘ie goed gebruik van z’n elektrokracht. De EV-modus – waarbij volledig elektrisch en emissievrij wordt gereden – schakelt bij voldoende acculading automatisch in op snelheden tot 100 km/u. Deze Optima mag dan een ‘full hybrid’ zijn, zo gemakkelijk elektrisch rijden als een Toyota Prius doet ‘ie niet. Het was dan ook een hele uitdaging om het opgegeven verbruik van 5,4 l/100 km te benaderen. In de bergachtige omgeving van Barcelona scoorde ik tussen de 7,0 en 8,0 l/100 km, een uitgebreide test in Nederland zal uitwijzen of dat beter kan.

Vaker zien

De rijeigenschappen van de Optima Hybrid zijn vooral op comfort gericht. De besturing is licht en het onderstel soft afgesteld. Wie een lekker potje wil sturen moet zich in deze Kia koest houden. Het gewicht van het accupakket is voelbaar, alsof de achterkant vertraagd meekomt. Voor de Optima spreken een riante interieurruimte, een ‘on-Koreaans’ fraai afgewerkt dashboard en een uitgebreide standaarduitrusting. Van de bagageruimte is 369 liter overgebleven, met een bruikbaar skiluik in de achterbank. De Optima Hybrid onderscheidt zich verder met een uitgebreide 4,2 inch lcd-boordcomputer tussen de tellers, kleinere wielen, een afsluitbare grille en achterspoilerlipje. De lagere bijtelling en vanafprijs van de Optima Hybrid kunnen er wel eens voor zorgen dat we deze prachtige Kia vaker gaan zien.