Zuiniger dankzij belastinvoordelen

Nieuwe personenauto's zijn in de afgelopen vier jaar 24 procent zuiniger geworden. De Duurzaamheidsmonitor 2012 bevestigt dat de fiscale maatregelen effectief zijn in de vergroening van het wagenpark. 

Onlangs verscheen de Duurzaamheidsmonitor 2012 van branche-organisaties Bovag en Rai Vereniging. Daaruit blijkt dat de belastingmaatregelen die sinds 2007 gelden het gewenste effect hebben gesorteerd: in vergelijking met 2008 zijn nieuwe personenauto's in 2011 liefst 24 procent zuiniger. De gemiddelde CO2-uitstoot van een auto daalde van 157 naar 126 g/km. Daarmee zit ons land al 4 g/km onder de EU-norm die in 2015 ingaat. 

Een grote bijdrage is geleverd door zakelijke autorijders. Steeds vaker stappen zij over naar een auto met een lager bijtellingstarief dan 25 procent. De Duurzaamheidsmonitor toont een gestage afname van dit tarief sinds de introductie van de 20 procent bijtellingscategorie in 2009, terwijl 2010 een piek laat zien in de verkoop van '14 procent auto's'. In dat jaar werden veel zuinige dieselauto's geïntroduceerd. Inmiddels valt 29 procent van de nieuw uitgezochte zakelijke diesels in deze categorie. 

Hoewel 6,5 miljoen ofwel 79,5 procent van de Nederlandse personenauto's nog op benzine rijdt lijkt het aandeel van deze brandstof af te nemen. Van de nieuw verkochte auto's is maar 67,4 procent een benzineauto. In 2011 steeg de verkoop van dieselauto's met 59 procent tot een aandeel van 28,2 procent. Behalve de bijtellingsregeling hielp ook de BPM-vrijstelling voor 'zeer zuinige auto's' hieraan mee. 

Opmerkelijk is dat het marktaandeel van hybride auto's sinds 2009 afneemt. De introductie van volledig elektrische auto's gaat ten koste van hybride exemplaren. De groei van elektrische wagens ging de afgelopen 4 jaar 9,5 keer over de kop. Toch stelt dit procentueel amper iets voor: het percentage elektrische aanschaffen in 2011 bedraagt niet meer dan 0,15 procent van de totale nieuwaankopen. Op de in Nederland rondrijdende 8.126.000 auto's valt het aandeel elektrische auto's zelfs helemaal weg. Voorlopig heeft het milieu meer te danken aan zuinige brandstofauto's.