In de SUV-reeks Porsche Cayenne presenteert het merk een nieuw topmodel, de Turbo S. Ten opzichte van de Turbo heeft deze 50 pk extra vermogen en 50 Nm meer koppel. Is dit eigenlijk nog wel een SUV of is het een sportauto?

Porsche presenteert vandaag de nieuwe Cayenne Turbo S. Het is het topmodel van de SUV. Net als de Turbo S uit 2008 heeft de nieuwkomer 550 pk aan vermogen en 750 Nm koppel. Maar dit keer is de auto net iets sneller: in plaats van 4,8 seconden doet de Turbo S slechts 4,5 seconden over de 0-100 km/u en de top ligt nu op 283 km/u. Het officiële, gemiddelde brandstofverbruik is op 11,5 l/100 km uitgekomen (1 op 8,7). 

Het Duitse sportwagenmerk heeft zich bij de ontwikkeling van de snelste Cayenne tot doel gesteld een 'ongekende rijdynamiek' te bieden. Daarvoor is de Turbo S voorzien van het vering/demping-systeem Porsche Active Suspension Management (PASM), van het PDCC-systeem (Porsche Dynamic Chassis Control) dat het onderstel reguleert en verder van Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus). De Cayenne zou daardoor minimaal overhellen in bochten, een goede tractie hebben en stabiel zijn, plus via een elektronisch sperdifferentieel het koppel op de achterwielen variabel verdelen. 

Het sportieve karakter is ook in het interieur zichtbaar. Bijvoorbeeld door het standaard aanwezige Sport Chrono Pakket - de stopwatch met analoge en digitale weergave op het instrumentenpaneel - of de tweekleurige lederen bekleding met siernaden. Aan de buitenkant is de Turbo S van de andere Cayenne-modellen te onderscheiden door glimmend zwarte accenten. Ook de exclusieve, 21 inch lichtmetalen wielen zijn met zulke details uitgevoerd. Zo laat ook de styling ons afvragen of we met een SUV van doen hebt of met een sportauto.  

Vanaf vandaag is het Cayenne-topmodel te bestellen. De prijzen beginnen bij 200.800 euro inclusief BPM en 21 procent btw. De Turbo S staat vanaf januari 2013 bij de Porsche-dealers.