Als je volgend jaar een nieuwe leaseauto mag uitzoeken ben je vast benieuwd welke modellen er in aanmerking komen voor het bijtellingstarief van 14 procent. In 2013 liggen de bijtellingsgrenzen anders dan nu waardoor een flink aantal auto's niet langer in de 14 procent categorie valt. Wij hebben een overzicht voor je gemaakt met alle modellen waaruit je nog wél kunt kiezen. 

Update: we hebben nu ook een overzicht van alle auto's met 14 procent bijtelling in 2014.

Vanaf 1 januari 2013 komen dieselauto's alleen nog in aanmerking voor 14 procent bijtelling indien deze tussen de 51 tot en met 88 g/km aan CO2 uitstoten. Voor benzinemodellen ligt de nieuwe bovengrens op maximaal 95 g/km. Hier volgt een overzicht welke auto's daaraan voldoen. Sommige modellen vertegenwoordigen meerdere uitvoeringen met 14 procent bijtelling; de linkjes verwijzen naar de goedkoopste uitvoering.

Tot 10.000 euro

In de meest betaalbare prijsklasse vinden we de Volkswagen Up! en diens broertjes Seat Mii en Skoda Citigo. Let er op dat het voordelige bijtellingstarief alleen geldt voor de schoonste modellen, dus de Up! BlueMotion Technology, de Mii E-Ecomotive en de Citigo GreenTech - allen met 1,0 liter motor. Ook onder de 10.000 euro aanschafprijs zit de Space Star (Mirage), de nieuwe stadsauto van Mitsubishi.

Volkswagen Up! BlueMotion Technology 1.0

10.000 tot 15.000 euro

Fiat is sterk vertegenwoordigd in de prijsklasse van 10.000 tot 15.000 euro, dankzij de schone TwinAir-technologie. Naast de Fiat 500 bestaat het 14 procent-assortiment van het Italiaanse merk uit de Panda Dualogic (dat wil zeggen met automaat) en de Panda CNG (ook wel 'Natural Power' genoemd, deze rijdt op benzine en aardgas). De 500 Cabrio vind je in de volgende prijsklasse.

15.000 tot 20.000 euro

Wie een auto van 15.000 tot 20.000 euro mag uitzoeken kan kiezen uit liefst acht verschillende modellen met 14 procent bijtelling. Behalve twee compacte cabriolets - bovengenoemde Fiat en de Smart ForTwo dieselversie - zitten in deze prijsklasse ook grotere auto's. Voorbeelden zijn de 70 pk sterke e-HDI uitvoeringen van de Peugeot 208 en de Citroëns C3 en DS3.

Peugeot 208 1.4 e-HDi 68 pk

20.000 tot 30.000 euro

Terwijl de Toyota Yaris Hybrid nog in de vorige prijsklasse valt komen we tussen de 20.000 en 30.000 euro drie andere hybrides tegen: de 'gewone' Toyota Prius, de Lexus CT 200h en de nieuwe Volkswagen Jetta Hybrid. Van de Ford Focus 1.6 TDCi kun je Econetic Lease-uitvoeringen bestellen die voordeliger zijn dan de reguliere 1.6 TDCi-versies.

30.000 tot 40.000 euro

De '14 procent' auto's uit de grote middenklasse worden gevormd door de Hybrid4-modellen van Peugeot (de 3008 en 508) en Citroën (DS5). Met deze dieselhybrides kun je zowel volledig elektrisch rijden als met vierwielaandrijving.

Citroën DS5 Hybrid4

Overige '14 procent' auto's

Van een geheel andere klasse is de Fisker Karma. Deze elektrische, premium sportauto met 'range extender' heeft een aanschafprijs van over de ton, dus de leaseprijs zal er ook naar zijn. Met 51 g/km CO2-uitstoot is het wel de schoonste auto onder de '14 procent' modellen.

Volkswagen Golf BlueMotion 110 pk

Tot slot zijn twee modellen aangekondigd waarvan nog geen prijzen bekend zijn. Voor de 110 pk-versie van de nog te verschijnen, nieuwe Volkswagen Golf BlueMotion en voor de hybride Toyota Auris hoef je volgend jaar ook niet meer dan 14 procent fiscaal bij te tellen. Aangezien we nog ruim 2 maanden te gaan hebben voor het 2013 is kunnen er nog extra modellen worden gepresenteerd die een aanvulling vormen op dit overzicht. Hou daarom de Autokopen.nl nieuwsrubriek in de gaten of volg ons via Twitter en Facebook. Wil je nog minder bijtelling betalen? Bekijk dan ons overzicht auto's met 0 procent bijtelling.

BPM-regels 2013

Op dit moment wordt de BPM (de aanschafbelasting op een nieuwe auto) vastgesteld op basis van een vast percentage van de nettoprijs van een auto, met daar bovenop een CO2-toeslag voor elke gram CO2 - vanaf een bepaalde ondergrens. Vanaf 1 januari wordt de BPM alleen nog maar berekend op basis van de CO2-uitstoot. Lees alles over de nieuwe BPM-regels in 2013.