Maak je op voor een berg nieuwe informatie over de Range Rover 2013. We hebben een stapel fraaie foto’s, de vanafprijs, technische informatie en als toetje de aankondiging van een hybride-uitvoering.

Land Rover gooit alle informatie over de nieuwe Range Rover naar buiten. Niet dat er nog niets bekend was, want de super-SUV werd enkele weken geleden al onthuld. Wat nog ontbrak is de prijs en die weten we nu: 113.900 euro voor het instapmodel – de 3.0 TDV6 HSE – en 202.000 euro voor het topmodel, waarbij 5.0 V8 Supercharged Autobiography op de kofferklep staat geschreven.

De orderboeken zijn nu geopend en de eerste leveringen vinden begin 2013 plaats. Je kunt kiezen uit drie motoren. De minst krachtige is de 3.0 TDV6 met 258 pk. Deze dieselmotor verbruikt 22 procent minder brandstof dan de V8 die hij vervangt. Met een dieselverbruik van 7,5 l/100 km, een C-energielabel en een CO2-uitstoot van 196 g/km mag je nog steeds niet bij Jolande Sap op de thee maar het is een forse verbetering ten opzichte van de ‘oude’ TDV8. Naast de V6 biedt Land Rover de 4,4 liter SDV8 met 339 pk aan. Enige benzinemotor is de bekende 5.0 V8 Supercharged, waarmee de Range Rover in 5,4 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert.

Naast deze drie motoren verschijnt later in 2013 een vierde variant. Een diesel, maar dan wel een die onderdeel uitmaakt van een hybride aandrijflijn. Veel is hierover nog niet bekend maar wel de CO2-uitstoot: 169 g/km en dat is een mooie waarde voor een mastodont als de Range Rover.

Range Rover is vooral trots op de gewichtsbesparing van honderden kilo’s, dankzij de zelfdragende aluminium carrosserie. Ook is de SUV voorzien van de nieuwste infotainmentsystemen, met een hoogwaardig beeldscherm. De terreinvaardigheden zijn niet uit het oog verloren, zo is de Range Rover uitgerust met een nieuwe generatie van het Terrain Response-systeem. De waaddiepte is met 20 centimeter vergroot, de Range Rover kan nu tot een waterdiepte van 90 centimeter badderen.