Mitsubishi presenteert de Outlander Plug-in Hybrid EV. De combinatie van emissieloos rijden, een bereik van 880 km plus de prestaties en het gemak van een SUV maken dit een belangrijke auto voor de toekomst. 

De Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid EV (PHEV) is een belangrijke nieuwkomer. Het is namelijk een bijzonder zuinige en schone auto die tegelijk terreincapaciteiten heeft en praktisch is. We verwachten dat de auto, wanneer hij in 2013 in de showroom staat, vrijgesteld zal worden van bijtelling en BPM. In de Japanse testcyclus scoort de auto een gemiddeld brandstofverbruik (in elektrische en hybridestand) van liefst 1 op 61 (1,6 l/100 km). 

Het uitgebreide aandrijvingssysteem maakt rijden in verschillende modi mogelijk. De EV Drive Mode laat de SUV volledig elektrisch rijden, dus uitstootvrij. Dat kan maximaal 55 km achtereen en is dus geschikt voor de korte ritjes. Zodra de litium-ion batterijen te leeg raken schakelt de PHEV automatisch over op de Series Hybrid Mode. Een 95 pk motortje functioneert daarbij als generator die elektriciteit levert aan het accupakket, dat op zijn beurt de elektromotoren gaande houdt. In deze stand is de actieradius 880 km. 

Ook wanneer er extra vermogen nodig is om bijvoorbeeld te accelereren schakelt de Series Hybrid Mode in. Als er langdurig veel vermogen vereist is, denk aan het heuvelop rijden bij hoge snelheden, dan komt de Parallel Hybrid Mode in actie. In deze stand levert de 2.0 viercilinder Mivec-benzinemotor het meeste aandrijfvermogen; de elektromotoren assisteren slechts. Tot slot kan de bestuurder handmatig overgaan op de Battery Charge Mode. Ook dan laadt de benzinemotor de batterijen op, maar dit gaat door als de auto stilstaat. Dat is handig als je bijvoorbeeld later een lange rit wilt maken. Opladen aan een gewoon stopcontact duurt 4,5 uur. Binnen 30 minuten kan de snellader de accu's tot 80 procent laden.

Om dit alles mogelijk te maken is een elektromotor bij de voorwielen en een andere bij de achterwielen geplaatst. Dit Twin Motor 4WD-systeem, zonder aandrijfas of andere mechanische onderdelen, is geïntegreerd met het Mitsubishi Super All Wheel Control (S-AWC). Het koppel van 195 Nm, dat direct volledig beschikbaar is, levert flink vermogen terwijl de All-Wheel Drive zorgt voor de prestaties op off-road terrein en voor stabiliteit. Dat laatste wordt versterkt doordat het accupakket op de bodem van de auto ligt.

Het Plug-in Hybrid EV-systeem maakt plezierig terreinrijden dus mogelijk zonder dat dit gepaard gaat met veel vervuiling of een hoog benzineverbruik. Eerder meldde het Japanse merk dat de SUV 'voor minder dan 50 mille' in de prijslijst komt. De Mitsubishi Outlander PHEV zal voor het eerst in levende lijve te zien zijn op de autosalon van Parijs die 27 september opent.