In navolging van de IIHS heeft het Duitse Adac botsproeven uitgevoerd aan de hand van nieuwe richtlijnen. Van de vier stadsauto's slaagde alleen de Smart ForTwo erin ernstig borstletsel bij de bestuurder  te voorkomen. 

Nadat het Amerikaanse veiligheidsinstituut IIHS heeft aangetoond dat bij een zogenaamde 'small overlap'  botsing de gevolgen een stuk ernstiger kunnen zijn dan de EuroNCAP-resultaten doen vermoeden, heeft ook de Adac - de Duitse ANWB - dit onderzocht. In plaats van een frontale botsing laat de Adac de testauto alleen aan de linker voorzijde, dus daar waar de bestuurder zit, tegen een object aanrijden.

De impact van zo'n ongeval verdeelt zich niet over 100 procent van de autobreedte (zoals bij de frontale botsingen die EuroNCAP uitvoert) maar over een deel ervan. Dat levert een andere reacties op van de kreukelzones en andere veiligheidssystemen waarmee auto's zijn uitgerust. Adac testte dit onlangs voor het eerst met vier compacte auto's die ook in ons land veel rondrijden: de Fiat 500, Renault Twingo, Kia Picanto en Smart ForTwo. 

Comptabiliteitstest

Tegelijkertijd onderzocht Adac de 'comptabiliteit', dat wil zeggen de interactie tussen verschillende auto's die bij een ongeval betrokken zijn. De EuroNCAP-botsproeven gaan ervan uit dat de te testen auto op een auto van gelijk gewicht rijdt. In de Adac 'comptabiliteitstest' werd een botsing gesimuleerd waarbij de stadsauto's crashten op een middenklasse auto van circa 1.400 kg.

De resultaten waren niet best. Het lichaamsdeel waar de meeste aandacht naar uitging, de borstkas, werd alleen in de Smart ForTwo beschermd tegen levensbedreigend letsel. Bij de Fiat 500, Renault Twingo en Kia Picanto blijkt het risico op borstletsel hoog te zijn. De Smart ForTwo dankt de uitslag aan de tridion-veiligheidskooi. Ook helpt mee dat de motor achterin ligt. Desalniettemin zijn de bestuurders van deze tweezitter verre van veilig. Doordat bij een botsing de pedalen de auto ingedrukt worden is een zeer hoog risico op voetletsel geconstateerd. 

De Adac adviseert autofabrikanten om de stijfheid van beschermingscomponenten voortaan af te stemmen op andere, zwaardere auto's. Kreukelzones moeten worden geoptimaliseerd zodat ze over de gehele breedte bescherming bieden en niet alleen rondom het midden van de neus.