Klassieker

Nu het overleg tussen de branche en de staatssecretaris mislukt is liggen er zeven opties op tafel voor het heffen van wegenbelasting op oldtimers. Welke zijn realistisch?

Staatssecretaris van Financiën, Frans Weekers, heeft een brief naar de Tweede Kamer gestuurd met zes alternatieve opties om al dan niet wegenbelasting te heffen voor oldtimers, naast het bestaande plan. Hij noemt twee opties serieus en hoopt dat de Tweede Kamer voor 1 mei een besluit neemt, zodat invoering op 1 januari 2014 realistisch is.

Weekers geeft aan mee te willen werken aan een alternatief dat tegemoet komt aan hobbyisten, terwijl dagelijks gebruik van oldtimers ontmoedigd moet worden. Verder moet het plan relatief eenvoudig zijn uit te voeren en betaalbaar zijn.

Twee reële alternatieven

Al die punten bij elkaar opgeteld blijven er wat Weekers betreft twee reële alternatieven over. De eerste is de leeftijdsgrens van oldtimers oprekken naar 30 jaar voor benzine-auto’s en 40 jaar voor diesel- en LPG-auto’s. Auto's jonger dan de genoemde leeftijd worden aangeslagen voor het volledige tarief, klassiekers boven die grens betalen 25 procent van het normale MRB-tarief. Optie nummer 2 is het invoeren van een 30-dagen-kaart voor auto’s ouder dan 30 jaar. Dit betekent dat de oldtimer geschorst wordt en dat je als eigenaar 30 dagen uitzondering daarvan krijgt. Dat kost ongeveer 100 euro per jaar. Nadelen zijn er ook: er is veel controle nodig om misbruik tegen te gaan en de oldtimer mag buiten die 30 dagen om niet op straat geparkeerd worden.

Weekers ziet ook nog wel heil in een andere optie: de algehele leeftijdsgrens oprekken naar 40 jaar. Bezitters van auto’s ouder dan 40 jaar krijgen dan vrijstelling.

Minder realistisch

De andere drie opties zijn volgens de staatssecretaris minder realistisch. De door de branche aangedragen optie om de leeftijdsgrens te verhogen naar 30 jaar is te duur en helpt niet tegen vervuiling door bezitters die hun oldtimer dagelijks gebruiken. De andere is om de grens voor dieselauto’s op te rekken naar 40 jaar maar daaraan kleven dezelfde bezwaren. Verder draagt de staatssecretaris nog een idee aan om de heffing te gaan baseren op basis van het aantal gereden kilometers. Hiervoor is de montage van een kastje nodig, wat de nodige technische obstakels met zich meebrengt.

De Tweede Kamer is nu aan zet om uit een van deze opties een keuze te maken. Lukt dat niet, dan gaat Weekers door met het uitvoeren van het originele plan: het heffen van de volle mep aan wegenbelasting voor alle oldtimers.    

Opties MRB-heffing oldtimers
1. Uitvoering originele plan: MRB voor alle oldtimers
2. MRB-vrijstelling voor alle auto’s ouder dan 30 jaar
3. MRB-vrijstelling benzineauto’s ouder dan 30 jaar, diesel/LPG-auto’s ouder dan 40 jaar
4. Gelijk aan 3, maar in plaats van vrijstelling een 25 procents-tarief
5. MRB-vrijstelling voor alle auto’s ouder dan 40 jaar
6. 30-dagen-kaart voor alle auto’s ouder dan 30 jaar
7. MRB-heffing op basis van gereden kilometers 

 

Update 25 april

De branche en de staatssectaris zijn er alsnog uitgekomen. De leeftijdsgrens voor vrijstelling van wegenbelasting van klassiekers gaat naar 40 jaar. Lees hier alle informatie over het akkoord.