Lancia Aurelia

Staatssecretaris Weekers en de branche zijn eruit. Ze hebben na tussenkomst van oud-minister Jan Kees de Jager alsnog een akkoord bereikt: de leeftijdsgrens voor vrijstelling van wegenbelasting van oldtimers gaat naar 40 jaar.

De kogel is door de kerk. Staatssecretaris Frans Weekers en de branche hebben gisteravond alsnog een akkoord bereikt over de kwestie ‘wegenbelasting voor oldtimers’. De partijen zijn overeen gekomen dat de leeftijdsgrens voor de vrijstelling van wegenbelasting omhoog gaat naar 40 jaar, ongeacht welke brandstof de auto gebruikt. De nieuwe regels gaan per 1 januari 2014 al in.

Er komt een overgangsregeling voor bezitters van een klassieker die op 1 januari 2014 tussen de 26 en 40 jaar oud is. Zij betalen, totdat de auto 40 jaar is, een kwart van het normale tarief. Deze overgangsregeling geldt alleen voor benzineauto’s. Bovendien geldt de restrictie dat je de auto in de wintermaanden (december, januari en februari) niet mag gebruiken. Als je een LPG- of dieselauto bezit van tussen de 26 en 39 jaar oud ga je per 1 januari het volledige tarief wegenbelasting betalen.  

Protest

Het akkoord is ondertekend door de zogenaamde oldtimeralliantie, die bestaat uit vertegenwoordigers van de ANWB, Bovag, FEHAC, FOCWA, KNAC en Rai Vereniging. Zij gaan ‘onder protest’ akkoord met de nieuwe plannen. Vooral de klassiekerclubs zijn niet blij. KNAC-directeur Peter Staal weet dat dit akkoord het maximaal haalbare is: "De KNAC betreurt het dat de MRB-vrijstelling voor zowel benzineauto’s als diesels naar 40 jaar gaat, maar een beter resultaat bleek niet mogelijk. Het gaat bij klassiekerliefhebbers en dus een groot deel van onze achterban heel erg pijn doen. Helaas is er in deze politieke werkelijkheid niet meer te halen. We zijn absoluut niet blij met deze regeling, maar we verzetten ons er niet meer tegen.”

Bovag laat weten tevreden te zijn met het bereikte akkoord: Voor alle partijen is dit een acceptabele uitkomst. Weekers heeft toch zijn gewenste bezuinigingen en de echte klassiekerliefhebber wordt ontzien, evenals ons cultureel erfgoed. Bovendien wordt het oneigenlijk gebruik van vervuilende youngtimers in het dagelijkse woon-werkverkeer ontmoedigd”, aldus woordvoerder Paul de Waal.

Weekers heeft inmiddels een brief met het nieuwe voorstel naar de Tweede Kamer gestuurd.