De onthulling van de i3 is nog maar net achter de rug of we kunnen ons alweer gaan opmaken voor de presentatie van het volgende i-model. BMW geeft nu alvast gedetailleerde technische informatie vrij over de i8.

De BMW i8 is klaar. De foto’s tonen nog een gecamoufleerd exemplaar maar onder het folie zit de productie-auto. Die staat qua techniek dicht bij de i8 Concept uit 2011, zo leert de informatie die BMW nu vrijgeeft. De highlights: 362 pk, 570 Nm, 0-100 in minder dan 4,5 seconden en een CO2-uitstoot van 59 g/km.

De i8 is een plug-in hybride. De 96 kW sterke elektromotor ligt voorin en drijft de voorwielen aan. Als alleen deze krachtbron in werking is dan kan de i8 maximaal 120 km/u rijden. De maximale elektrische range is 35 kilometer. De lithium-ion accu’s zijn ondergebracht in de middentunnel en via een wallbox van BMW in 2 uur vol te laden.

Achterin ligt een 1.5 driecilinder benzinemotor met TwinPower-turbo, die 231 pk levert. Deze motor drijft de achterwielen aan en verlengt de actieradius tot 500 kilometer. De maximale prestaties worden alleen geleverd als de twee motoren samenwerken. Bij de topsnelheid van 250 km/u is de elektromotor zelfs helemaal uitgeschakeld. BMW geeft een CO2-uitstoot van 59 g/km op en een gemiddeld brandstofverbruik van 2,5 l/100 km (1 op 40). Puur theoretische cijfers, uiteraard.

BMW i8

Ideale gewichtsverdeling

De gewichtsverdeling is met bijna 50 procent voor en 50 procent achter ideaal. De i8 weegt slechts 1.490 kilogram, een bijzonder laag gewicht voor een plug-in hybride met dergelijke prestaties. Net als de i3 is de i8 opgebouwd uit twee modules, het technische gedeelte en het passagierscompartiment. Die laatste is gemaakt van met koolstofvezel versterkte kunststof, de technische ‘Drive’-module bestaat vooral uit aluminium.

De i8 meet in de lengte 4,68 meter, in de breedte 1.94 meter en in de hoogte 1,25 meter en heeft daarmee de proporties van een echte sportcoupé. Zo moet hij ook rijden volgens BMW. Elektronisch aangestuurde dempers zijn standaard, er zijn drie rijmodi (Sport, Normal en Eco Pro) en de i8 beschikt over variabele krachtverdeling. Dat laatste houdt in dat de elektronica aan de hand van de stuuruitslag en beschikbare grip de ideale verdeling van power over de voor- en achterwielen regelt.

In het interieur, dat je bereikt door de vleugeldeuren te openen, speelt gewichtsbesparing eveneens een grote rol. Zo gebruikt BMW een speciale lichtgewicht foam achter het dashboard, is het instrumentarium dankzij gebruik van magnesium en een slim ontwerp lichtgewicht en wordt er slechts 6,7 mm dik chemisch gehard glas toegepast. Dat is voor het eerst op een productie-auto maar dit speciale glas wordt al gebruikt voor bijvoorbeeld smartphones.

De onthulling van i8 vindt volgende maand plaats op de IAA in Frankfurt.