Per 1 januari 2014 betalen bijna alle autobezitters weer wegenbelasting. Is het nu het moment om je wegenbelastingvrije dieselauto in te ruilen voor een benzine-auto?

De Volkswagen Polo Bluemotion, Ford Fiesta Econetic, Opel Corsa CTDI Ecoflex, Fiat Punto 1.3 MultiJet en Citroën C3 e-HDi. Al deze auto’s hebben twee dingen gemeen. Ze rijden op diesel en ze zijn tot 1 januari 2014 vrijgesteld van wegenbelasting. Als je nu zo’n auto bezit, is het dan gunstig om deze in te ruilen voor een benzineauto of kan je beter nog even doorrijden?

Je bent volgend jaar per maand hoe dan ook veel meer kwijt dan nu.

Veel hangt uiteraard af van het aantal kilometers dat je per jaar rijdt. Door de vrijstelling van wegenbelasting is het gunstig om op diesel te rijden, want een dieselauto is zuiniger en de brandstof is goedkoper. Vanaf 1 januari moet je weer wegenbelasting gaan betalen en die zal voor een compacte dieselauto grofweg tussen de 75 en 90 euro per maand bedragen. Voor een vergelijkbare benzineauto betaal je rond de 40 euro per maand. Dat betekent dat het omslagpunt waarop diesel voordeliger is dan benzine opschuift van 0 kilometer per jaar naar zo’n 12.000 kilometer. In grote lijnen dan, want het omslagpunt is ook afhankelijk van het praktijkverbruik en het gewicht van de auto’s die je vergelijkt.

Als je 12.000 kilometer of meer rijdt dan is het bijna altijd gunstig om in je compacte dieselauto te blijven rijden. Ja, je bent volgend jaar per maand veel meer kwijt dan nu, maar dat geldt nog meer als je in een benzineauto gaat rijden. In het voorbeeld hieronder hebben we een Volkswagen Polo genomen maar voor andere compacte auto's geldt een soortgelijke rekensom.

Diesel vs. benzine in 2014 - Volkswagen Polo
km per jr  wegenbelasting  brandstofkosten totaal 
Benzine (1.2 TSI) 12.000 € 420 € 1.446 (1 op 15)  € 1.866 
Diesel (1.2 TDI Bluemotion)  12.000 € 928 € 888 (1 op 20) € 1.816

Wegenbelastingtarief is dat van Zuid-Holland

Wees je bewust van het feit dat je volgend jaar hoe dan ook meer kwijt bent aan autokosten. Of je nu diesel of benzine rijdt, je betaalt vanaf 1 januari altijd de wegenbelasting waarvan je nu bent vrijgesteld. In de bovenstaande berekening is overigens niet meegenomen dat je met een dieselauto iets meer verzekeringspremie betaalt door de hogere nieuwprijs van de auto. Houd daar ook rekening mee.

Volkswagen Polo Bluemotion

Het kopen van een andere auto brengt ook kosten met zich mee. Bedenk dat de inruilprijzen van compacte dieselmodellen onder druk staan, je bent niet de enige die een ‘bijna niet meer belastingvrije auto’ inruilt. Bovendien komt er nog een enorm aanbod vanuit de leasemaatschappijen bovenop want veel leasecontracten die 3 jaar geleden – toen de eerste wegenbelastingvrije diesels op de markt kwamen - zijn afgesloten lopen nu ten einde. Het belastingvoordeel voor de particulier stond voor de zakelijke rijder namelijk gelijk aan 14 procent bijtelling. Het enorme aanbod en het afschaffen van de vrijstelling van wegenbelasting zorgen voor dalende occasionprijzen. Dat is gunstig als je op zoek bent naar een compacte, zuinige diesel maar niet als er een wilt inruilen.

Dus, inruilen of niet?

Reken goed uit hoeveel kilometer je per jaar rijdt. Als dat minder is dan 10.000 kilometer dan zal een benzine-auto in bijna alle gevallen goedkoper zijn qua vaste lasten. Als je tussen de 10.000 en 13.000 kilometer per jaar bijschrijft dan is het verschil tussen benzine en diesel klein en rijd je meer dan 13.000 kilometer dan is een compacte diesel bijna altijd goedkoper. Aan het feit dat je per maand straks tientallen euro’s meer kwijt bent ontkom je helaas niet, tenzij je de auto de deur uit doet en gaat fietsen.