De eerste hybride Range Rover is een feit. Het merk kondigde deze versie al aan bij de introductie van de Range Rover vorig jaar en nu is ‘ie er. Hij stoot 169 g/km CO2 uit en verbruikt 6,4 l/100 km.

Na hybride Porsches, BMW’s en zelfs Ferrari’s kijkt niemand meer vreemd op van een Range Rover met elektromotor. Want waarom ook niet, de elektromotor wordt gekoppeld aan een SDV6 dieselmotor en samen leveren ze een systeemoutput van 340 pk vermogen en 700 Nm koppel. Dat is goed voor een 0-100 km/u sprintje in minder dan 7 seconden een topsnelheid van 218 km/u. De motoren zijn gekoppeld aan een achttraps automaat.

Waar het echt om draait zijn natuurlijk de verbruiks- en CO2-cijfers. De Range Rover stoot 169 g/km uit en verbruikt 6,4 l/100 km (1 op 15,6). Dat zijn mooie waarden voor een full size SUV met bijna 350 pk, ook al zijn ze theoretisch. Land Rover meldt dat de hybride over een afstand van 1,6 kilometer en met een maximale snelheid van 48 km/u elektrisch kan rijden.

Range Rover Hybrid Silk Trail 2013

Het hele hybridepakket – accu, motor, omvormer – weegt minder dan 120 kilogram en de accu’s snoepen geen interieurruimte op. Ze zijn onder de vloer gemonteerd zodat ook de volledige bagageruimte en zelfs het volwaardige reservewiel behouden zijn gebleven.

Zowel de reguliere Range Rover als de Range Rover Sport worden als Hybrid leverbaar vanaf begin 2014. Bestellen kan al vanaf 10 september, we hopen dan ook de prijzen te kunnen melden. Om de kwaliteiten van de hybride Range Rovers te tonen, start een equipe met drie hybrides deze week aan een 16.000 kilometer lange Silk Trial van thuisbasis Solihull in Engeland naar Mumbai in India.