Stalen constructie Volvo C30

Dat auto’s steeds steviger en veiliger worden heeft een onveilige keerzijde. Het wordt voor de brandweer steeds lastiger om een auto na een ongeval 'open te knippen’ om de inzittenden te bevrijden.

De brandweer heeft bij moderne auto’s steeds meer moeite om klemzittende passagiers te bevrijden na een ongeval. Dat meldt dagblad Metro. Hulpverleners stuiten op verstevigingen die door autofabrikanten in de stijlen en deuren worden aangebracht om zo de passagierskooi sterker te maken. Toch vinden er vaak ongevallen plaats waarbij de koets dusdanig vervormt dat inzittenden klem komen te zitten.

Een woordvoerder van Brandweer Nederland zegt tegen de krant: “Bij een relatief veilige auto wordt het steeds lastiger om slachtoffers te bevrijden wanneer het echt mis gaat. De meeste veiligheidsvoorzieningen die een fabrikant in zijn voertuigen verwerkt hinderen de brandweer.” Hij merkt op dat dit de laatste jaren ook steeds vaker geldt voor kleine auto’s.

Met name de stalen verstevigingen maken het werk van de brandweer lastig, maar ook airbags en gordelspanners leveren risico’s op bij het bevrijden van inzittenden. De brandweer investeert wel in nieuwe apparatuur maar kan de ontwikkelingen nauwelijks bijbenen.