De Peugeot 508 Hybrid4 met 14 procent bijtelling krijgt gezelschap van twee interessante 20 procent bijtelling-uitvoeringen: de BlueHDi 150 en BlueHDi 180.

Peugeot introduceert twee BlueHDi dieselmotoren in de 508. Beide versies zijn goed voor 20 procent bijtelling. Dat betekent veel keus voor de zakelijke rijder, want vorige week maakte Peugeot al bekend dat de Hybrid4 ook in 2014 in de 14 procent bijtellingscategorie valt.

De twee dieselmotoren hebben een cilinderinhoud van 2,0 liter en zijn in de basis gelijk aan elkaar. De minst krachtige variant levert 150 pk en is alleen leverbaar in de SW. Het blok is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak en stoot in de 508 SW 105 g/km CO2 uit, ruim voldoende voor 20 procent bijtelling. Daarom is de 508 SW BlueHDi 150 zelfs met 18 inch wielen te bestellen zonder dat het bijtellingspercentage daar onder lijdt. Het theoretische brandstofverbruik is 4,1 l/100 km (1 op 24,3). De BlueHDi is er vanaf 33.890 euro.

De versie met 180 pk wordt zowel in de sedan als de SW leverbaar, maar is alleen in die eerste goed voor 20 procent bijtelling. De 180 pk-versie verbruikt 4,3 l/100 km (1 op 23,2) en is altijd gekoppeld aan een zestraps automaat. De CO2-uitstoot ligt 34 g/km lager dan die van de uitgaande HDi-motor met automaat. De 508 Berline BlueHDi 180 staat voor minimaal 41.690 euro in de prijslijst.

De BlueHDi-motoren beschikken over een SCR-katalysator en een additiefsysteem, dat dankzij het 'chemische goedje' AdBlue - voor wie het weten wil: een samenstelling van ureum en water - schadelijke NOx-deeltjes omzet in water en stikstof. Mede dankzij deze techniek voldoen de BlueHDi-motoren nu al aan de Euro6-uitlaatgasnorm.