Per 1 januari gaat er weer het nodige veranderen op het gebied van bijtelling, wegenbelasting, BPM en meer auto-gerelateerde zaken. We zetten de wijzigingen voor je op een rij.

Wegenbelasting in 2014. BPM in 2014. Bijtelling in 2014. En meer over wat er gaat veranderen per 1 januari 2014 op autogebied. We zetten het allemaal voor je op een rij.

Bijtelling in 2014: aardverschuiving

Op het gebied van bijtelling verandert er veel. 0 procent bijtelling voor nieuwe leasecontracten komt te vervallen en wordt vervangen door twee nieuwe tarieven: 4 procent voor auto’s die geen CO2 uitstoten en 7 procent voor auto’s met een CO2-uitstoot van tussen de 1 en 50 g/km. Die laatste categorie is voor plug-in hybrides als de Mitsubishi Outlander PHEV en Opel Ampera, 4 procent bijtelling geldt alleen voor volledig elektrische auto’s als de Tesla Model S en Nissan Leaf.

De CO2-grenzen die recht geven op 14 procent bijtelling worden aangescherpt. De maximale CO2-uitstoot voor benzineauto’s met 14 procent bijtelling is in 2014 88 g/km (in plaats van 95 g/km in 2013). Dieselauto’s mogen nog maar 85 g/km uitstoten (2013: 88 g/km). Dit betekent dat het landschap van auto’s met 14 procent bijtelling er in 2014 heel anders uit gaat zien.

Voor 20 procent bijtelling worden de grenzen eveneens aangescherpt. Benzineauto’s mogen nog maar 117 g/km uitstoten en dieselauto’s 111 g/km.

Wegenbelasting in 2014: weer voor (bijna) iedereen 

De grootste verandering is dat per 1 januari 2014 weer wegenbelasting wordt geheven op zuinige auto’s. Alleen auto’s met een CO2-uitstoot van minder 50 g/km – dat zijn alleen plug-in hybrides en elektrische auto’s – worden in 2014 nog vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Heb je nu een wegenbelastingvrije Toyota Prius, Volkswagen Polo Bluemotion of Citroën C1 en wil je weten wat je gaat betalen per 1 januari? 

Toyota Prius: vanaf 1 januari 2014 betaal je weer wegenbelasting

Voor iedereen die al wegenbelasting betaalt staat er een kleine verhoging van het tarief te wachten. Diverse provincies verhogen de opcenten (het provinciale deel) van de wegenbelasting, Limburg is de enige provincie waar het tarief wordt verlaagd. Ook vindt er een inflatiecorrectie plaats.

Veelbesproken maar de Eerste Kamer is akkoord: de vrijstelling van wegenbelasting voor oldtimers geldt per 1 januari alleen nog voor auto’s ouder dan 40 jaar. Voor benzineauto’s die tussen de 26 en 40 jaar oud zijn komt een overgangsregeling: je betaalt een kwarttarief indien je de auto in de wintermaanden december, januari en februari niet gebruikt. Voor diesel- en LPG-auto’s komt er geen versoepeling. 

Brandstofprijzen in 2014: meer accijns

De brandstofprijzen gaan per 1 januari 2014 omhoog. De accijnzen op diesel en LPG worden verhoogd en er vindt een inflatiecorrectie op de accijnzen plaats. Gevolg is dat benzine 1,5 cent per liter duurder wordt, diesel 4,5 cent en LPG 9,2 cent.

Fiscale kortingen ondernemers in 2014: uit met de pret

Bijna alle fiscale cadeautjes voor ondernemers worden aan banden gelegd in 2014. De KIA (kleinschaligheidsinvesteringsaftrek) is niet meer van toepassing op personenauto’s en hetzelfde geldt voor de VAMIL (willekeurige afschrijving milieu-investering). De MIA (milieu-investeringsaftrek) kan alleen nog worden aangevraagd op auto’s die geheel of gedeeltelijk elektrisch zijn aangedreven.

Bijna alle fiscale cadeautjes voor ondernemers worden aan banden gelegd in 2014.

BPM in 2014: schuiven met schijven

De BPM-schijven – op basis van de CO2-uitstoot van de auto – en bijbehorende tarieven wijzigen per 1 januari. Dit heeft gevolgen voor de nieuwprijzen van auto’s, die afhankelijk van de CO2-uitstoot, brandstofsoort en of de importeur de wijzigingen doorberekent goedkoper of duurder worden. De verschuivingen zijn niet zo groot als bij de overgang van 2012 naar 2013, omdat in 2012 een percentage van de nettoprijs nog als BPM werd geheven. Het BPM-tarief is nu volledig CO2-afhankelijk.

Overige wijzigingen in 2014: ook goed nieuws

Het verbod op het terugdraaien van kilometertellers wordt eindelijk strafbaar. Garagebedrijven moeten vaker kilometerstanden doorgeven waardoor de kans op fraude wordt verkleind.

Het oude kentekenbewijs maakt in 2014 plaats voor een kentekencard op creditcardformaat. De nieuwe cards worden geleidelijk uitgerold, iedereen die vanaf 1 januari een auto koopt krijgt de nieuwe kentekencard.

Het maximumtarief dat een gemeente mag vragen voor een rijbewijs is vastgesteld op 38,48 euro. Verder kunnen mensen die in Nederland wonen maar met een buitenlands kenteken rijden en geen wegenbelasting betalen dat maar beter wel gaan doen in 2014. De controles worden namelijk aangescherpt.