Lexus heeft op de CES elektronicabeurs in Las Vegas zijn Safety Research Vehicle laten zien. Deze Lexus LS is volgehangen met camera’s, sensoren, lasers en radars en kan in theorie autonoom rijden. Zonder bestuurder dus.

Lexus en Toyota werken continu aan nieuwe, actieve veiligheidssystemen en de verfijning daarvan. Al die technologieën zijn verpakt in de Lexus LS Safety Research Vehicle. Deze heeft zoveel ogen, lasers, sensoren, camera’s en GPS-techniek dat ‘ie in theorie autonoom kan rijden. Een zelfrijdende auto dus.

De test-LS kan objecten in een straal van 70 meter rondom en 150 meter vóór de auto detecteren. Ook is de techniek in staat om rode verkeerslichten van groene te onderscheiden. Radars aan de voorzijde brengen alle objecten en hun snelheid in kaart zodat er een digitale verkeerskaart ontstaat waarop de techniek kan anticiperen.

Het ontwikkelen van een zelfrijdende auto is geen doel op zich voor Toyota en Lexus. Dat is in tegenstelling tot Google, dat al honderdduizenden autonome testkilometers met verschillende auto’s heeft afgelegd in de Verenigde Staten. Toyota wil vooral de actieve veiligheidssystemen verbeteren om daarmee de bestuurder te ondersteunen en het aantal menselijke fouten terug te dringen - en dus ook het aantal ongevallen.