Ondanks de malaise op de Europese automarkt in 2012 zagen enkele merken de kans om fors te groeien. Volkswagen blijft ruimschoots de grootste leverancier van auto's in de Europese Unie. 

Acea, de Europese vereniging van automobielfabrikanten, heeft de cijfers over 2012 klaar. Wat we eigenlijk al wisten: het was een slecht jaar voor de verkoop van nieuwe auto's. Ten opzichte van 2011 daalden de verkopen met 8,2 procent. Dat is de grootste afname sinds 1993. In totaal verlieten 12.053.904 nieuwe auto's de showrooms.

De terugval is nog altijd het sterkst in de Zuid-Europese landen waar de economische crisis het meest voelbaar is: in Griekenland (-40,1 procent), Portugal (-37,9 procent) en op Cyprus (-24,6 procent). De belangrijke autoproducerende markten aldaar (Spanje, Frankrijk en Italië) vertonen eveneens een daling, zij het minder sterk.

In Noord-Europa wordt de crisis nog minder gevoeld, met een klein verlies ten opzichte van 2011 voor Duitsland (-2,9 procent) en zelfs een bescheiden groei voor Groot-Brittannië (+5,3 procent). Nederland zit met -9,6 procent rond het gemiddelde. Hongarije en de kleine markt van Estland vallen op door hun groei. Als niet EU-land blijkt IJsland zich te herstellen met meer dan twee keer zoveel verkochte exemplaren als in 2011. 

Land Rover groeit sterk

Land Rover en Kia groeien 

Net als voorgaande jaren is de Volkswagen Groep het best verkopende concern in de E.U. Dat is vooral op het conto te schrijven van het gelijknamige merk, waarvan ruim anderhalf miljoen stuks zijn afgeleverd. Ook de bedrijven PSA Peugeot Citroën en de Renault Groep kwamen boven het miljoen uit.

De top 5 van best verkopende merken cq. het grootste marktaandeel wordt na VW aangevuld met Opel/Vauxhall, Renault - dat het ook in ons land goed deed -, Peugeot en Audi. Toch wil dat niet zeggen dat het onverdeeld goed gaat met deze merken: zowel Peugeot (-12,9 procent), Opel/Vauxhall (-15,8 procent) als Renault (-22,5 procent) verkochten behoorlijk minder dan in 2011. 

Aan de andere kant blijkt dat er ondanks de economische malaise toch ruimte is voor groei. Het Hyundai-concern is een van de stijgers, waarbij Kia (+14,1 procent) Hyundai ruim voorbijstreeft. En hoewel het om relatief kleine aantallen gaat is ook de verkooptoename van Land Rover (+33 procent) opmerkelijk. De Range Rover Evoque lijkt in heel Europa aan te slaan. We hopen dat 2013 voor meer merken zulke plussen zal laten zien. 

Europese autoverkopen 2012
aantal verkocht groei/krimp marktaandeel
Volkswagen Groep 2.977.416 -1,6% 24,7%
PSA Peug Citroën 1.431.063 -12,9% 11,9%
Renault Groep 1.030.321 -19,1% 8,5%
General Motors 984.177 -13,8% 8,2%
Ford Motor Comp. 910.318 -13,2% 7,6%
Fiat Groep 779.606 -16,1% 6,5%
BMW Groep 767.541 -1,8% 6,4%
Daimler (Merc.) 663.142 -3,0% 5,3%
Toyota Groep 507.731 -3,1% 4,2%
Nissan 417.636 -6,3% 3,5%
Hyundai 414.827 +9,4% 3,4%
Kia 327.995 +14,1% 2,7%
Volvo 212.578 -9,9% 1,8%
Suzuki 144.292 -13,6% 1,2%
Honda 133.462 -6,3% 1,1%
Jaguar Land Rover 120.033 +25,8% 1,0%
Mazda 114.208 -11,3% 0,9%
Mitsubishi 67.888 -33,0% 0,6%
overig 79.669 -36,8% 0,7%